KUTTER I NORGE:  Komersiell direktør i Ryanair, David O'Brien, fløy onsdag til Norge for å informere om at Ryanair kutter 50 prosent av aktiviteten sin i Norge. De flytter Rygge-ruter til Torp og setter opp nye ruter på Gardermoen. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
KUTTER I NORGE: Komersiell direktør i Ryanair, David O'Brien, fløy onsdag til Norge for å informere om at Ryanair kutter 50 prosent av aktiviteten sin i Norge. De flytter Rygge-ruter til Torp og setter opp nye ruter på Gardermoen. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Om Ryanairs PR-oppvisning i Norge: - Gjør mange slike «stunt» som gir oppmerksomhet

Grunnen til at selskapet ikke trenger å bruke mye penger på markedsføring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Det at O'Brien skyter litt fra hofta her og der, og kommer med flåsete uttalelser, gir mye presse. Ryanair bruker ikke mye penger på markedsføring i forhold til tradisjonelle flyselskap, sier økonomiprofessor Frode Steen ved Norges Handelshøgskole (NHH).

Ryanair holdt onsdag en pressekonferanse om at de legger ned basen på Rygge. Der påsto selskapet at de vil starte opp på Rygge igjen, selv etter at flyplassen har blitt stengt, dersom regjeringa snur på flyseteavgifta.

Ryanairs kommersielle direktør, David O'Brien, påsto også at det ikke finnes eksperter på luftfart i Norge, men Dagbladet ringte to av dem.

- De markedsfører seg primært gjennom mediene og det at de er billigst. Og skal du få mange presseoppslag må du komme med ting som ikke er helt A4 og som gir oppmerksomhet, sier han til Dagbladet.

Sier de vil snu Budskapet på onsdagens pressekonferanse var følgende: Hvis regjeringa snur og fjerner flyseteavgifta, kommer Ryanair tilbake til Rygge. Selv om det er i 2017, etter at Rygge er stengt, ifølge O'Brien.

- Hvis avgiften skrotes, hvis vi får et signal denne uka om at den skrotes, så vil vi ikke stenge basen, eller vi vil åpne den igjen, avhengig av når denne beslutninga blir tatt. Vi vil åpne den igjen, sa O'Brien på pressekonferansen.

- Det kommer ikke til å skje, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi på BI.

- Det finnes ikke en regjering i verden som snur på grunn av ett enkelt selskap som setter den type betingelser. Det er et selskap som også truer med å dra hvis de må forholde seg til norske arbeidsbetingelser, sier Andersen til Dagbladet.

Markedsføringsstunt I 2013 annonserte Ryanair-sjef Michael O'Leary at han ville selge billige billetter for 10 euro fra Europa til USA. Det er like mye som den nye flyseteavgiften koster. Så hevdet han å jobbe for ståplasser på fly til 10 kroner stykket (som Dagbladet også omtalte). Han har også leflet med tanken om at folk må betale for å få gå på do på Ryanair-fly.

- Han har et markedsføringstalent som er ganske enormt. Han sier ting som at det skal være ståplasser eller myntinnkast på toalettet, som han aldri har tenkt å gjøre, også skriver journalistene om det. Han er en god PR-mann, sa Andersen til Dagbladet fredag, til saken om O'Learys reise i Ryanair.

Han påpeker at når Ryanair får presseoppslag, selger de flere billetter. Bikinikalenderen med flyvertinnene i Ryanair har også fått mye oppmerksomhet.

- De gjør masse slike «stunt» som ikke koster så mye, men som gir oppmerksomhet. De bruker mindre på reklame enn de tradisjonelle selskapene gjør, sier Steen.

- Poenget er at det selger en vinkling som er gøy å skrive i ei avis, men vinklingen trenger ikke å være sann, sier Steen.

For alt dette har det blitt presseoppslag av. Mange presseoppslag.

- Pressen er en saueflokk og løper etter ting som gjør det lett å skrive overskrifter. Og dette vet jo Ryanair. De bruker ikke mye penger på annonsering og markedsføring, og det trenger de heller ikke. For det første så er de billigst, også har de jo sine presseutspill. De får masse presse uansett hva de gjør, sier Andersen.

Sier de vil snu Statsminister Erna Solberg måtte svare for påstanden om at Ryanair ville snu og komme tilbake. Hun slo fast at flyseteavgiften er og blir vedtatt.

- Det faller ikke helt under kategorien for å betale for å gå på do, men Ryanair kommer her med et utspill på noe regjeringen aldri i verden kommer til å gjøre. De kan trygt si hva som helst og få det til at det er flyseteavgiften som fører til dette på Rygge, sier Andersen til Dagbladet.

- Det de har oppnådd er inntrykket av at det er de «dumme» politikerne som har gjort det her, at de må reise ut av landet, mens den egentlige historien er at dette kanskje hadde skjedd uansett, sier Steen.

- Ryanair kommenterer ikke eller involverer seg i rykter og spekulasjoner, sier Hans Jørgen Elnæs i Ryanair til Dagbladet.

Saken i Høyesterett På pressekonferansen viste kommersiell direktør i Ryanair, David O'Brien, fram et bilde av pent kledde, pene og poserende Ryanair-flyvertinner. Og et bilde av en pilot som hadde revet av seg skjorta, under en streik, og påpekte at dette var forskjellen på Air France og Ryanair. Argumentet var at folk som jobber i Ryanair er fornøyd.

Han innrømmet likevel at de akkurat nå er i rettssaker over hele Europa.

Det har blitt spekulert i om saken i norsk Høyesterett mellom Ryanair og flyvertinnen Alessandra Cocca har vært ei brikke i spillet om Rygge. Cocca gikk til sak mot selskapet i 2013 for usaklig oppsigelse. Flyvertinnen mistet jobben etter 10 måneder av prøveperioden, etter at hun rapporterte at det luktet alkohol av kabinsjefen.

Høyesterett skal bestemme om saken skal avgjøres av norsk eller irsk lov. Fagforeninger har hevdet at en sak i Norge kan bety at Ryanair vil måtte følge lover og regler i det landet de har base i.

- Dette er et spill. Det de har gjort er at de har kuttet halvparten av aktiviteten, og primært den delen som er tilknyttet norsk basevirksomhet. Hvis de taper arbeidsrettssaken, blir basen rett og slett for dyr for dem, sier Steen.

Dette er en sak som har rast siden 2013. På pressekonferansen sa O'Brien at saken er irrelevant for nedleggelsen av Rygge.

- Det avgjørende er skatten. Jeg kan demonstrere at det var det avgjørende ved å si at hvis skatten blir fjernet i morgen, vil vi reversere avgjørelsen vår, sa O'Brien til Dagbladet.