Omfattende bergingsarbeid etter grunnstøting

Fjerner nå oljen om bord i båten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nødlossingen av 35.000 tonn aluminiumoksid fra det grunnstøtte skipet Federal Kivalina utenfor Kristiansund vil trolig ta flere dager. I første omgang jobber bergingsmannskapene med å fjerne oljen som er om bord i båten.Det 200 meter lange lasteskipet Federal Kivalina gikk natt til mandag på grunn ved innløpet til Freifjorden øst for Kristiansund. Skipet, som kommer fra Hongkong, var på vei til Sunndalsøra med 35.000 tonn aluminiumoksid i lasten.

Beredskap

Det ble slått hull på tre ballasttanker i grunnstøtingen, og skipet tok mandag inn mer vann enn mannskapet klarte å pumpe ut.

- Skipet står hardt på grunn. Det er stor vanninntrengning i ballasttankene i forskipet, sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket til NTB.

Losfartøy, redningsskøyte, kystvaktskip og et par supplybåter lå mandag i beredskap rundt havaristen.

- Det er redningsbåter i området. I tillegg har Kystverket fartøyet Njord på plass med konstant overvåking, sier Ly.

Situasjonen for skipet var mandag kveld stabil, men et skifte i værforholdene kan skape problemer. - Det er faremomenter til stede ved dramatiske endringer i været, sier Ly.

Vil ta tid

SLEPES: Redningsskøyta "Det Norske Veritas" sleper her den 200 meter lange, grunnstøtte fraktebåten "Federal Kivalina". Foto: Redningsskøyta
SLEPES: Redningsskøyta "Det Norske Veritas" sleper her den 200 meter lange, grunnstøtte fraktebåten "Federal Kivalina". Foto: Redningsskøyta Vis mer

Lasten må nødlosses før skipet kan dras av grunn. Skipets Rederi, Anglo East management i Hongkong, iverksatte mandag en tiltaksplan som blir fulgt opp av Kystverket

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kystverket har gitt pålegg om å gjøre tiltak. Det er lagt en plan på bordet, og rederiet har engasjert et norsk bergingsselskap, forteller Ly.

Fremdriften i lossingen er ikke klarlagt ennå. Ly forteller at bergingsselskapet nå står overfor en omfattende jobb.

- Når en slik last skal tas av ved kai, går det flere dager. Denne situasjonen er vanskeligere, sier han.

Miljøberedskap
Lasten med aluminiumoksid skal ifølge Hovedredningssentralen ikke utgjøre noen trussel mot miljøet. Men fartøyet har også 40 tonn diesel, 180 tonn bunkersolje og 30 tonn med andre oljetyper om bord.

- Bekymringen er knyttet til bunkersoljen, smøreoljen og diesellageret. Foreløpig ligger skipet slik til at det ikke er noen umiddelbar fare for utslipp. I første rekke vil vi ta ut oljen, så kommer lasten i andre rekke, sier Ly.

Kystverket har gjort oljeverndepotene både på Ørlandet og i Ålesund klare til å motta oljen. Skipets diesel er blitt pumpet til akterdelen av fartøyet, fordi denne delen ikke er skadd.

Mannskapet trygt

Mannskapet på 21 personer er foreløpig ikke evakuert. De skal være i god behold.

- Skipet er stabilt og vi avventer situasjonen. Redningshelikopteret er sendt tilbake til Ørlandet, men er i beredskap, sa redningsleder Ola Vaage ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB mandag ettermiddag.

Politiet har besluttet å iverksette etterforskning av grunnstøtingen. Det vil bli foretatt avhør av mannskap og los, og det skal samles inn tekniske bevis. Det er blitt tatt alkotest av los, kaptein og overstyrmann. Samtlige prøver var negative.

NTB