SLAKTES AV ARBEIDSTILSYNET: Etter Dagbladets avsløringer gjennomførte Arbeidstilsynet tilsyn hos bedriften, og de konkluderer nå med at selskapet bryter loven en rekke steder. Her er daglig leder i Uloba, Vibeke Marøy Melstrøm, sammen med seniorrådgiver Knut Flaaum. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADET
SLAKTES AV ARBEIDSTILSYNET: Etter Dagbladets avsløringer gjennomførte Arbeidstilsynet tilsyn hos bedriften, og de konkluderer nå med at selskapet bryter loven en rekke steder. Her er daglig leder i Uloba, Vibeke Marøy Melstrøm, sammen med seniorrådgiver Knut Flaaum. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADETVis mer

Omfattende lovbrudd hos handikapgigant

Arbeidstilsynet har avdekket en rekke lovbrudd hos Uloba etter Dagbladets avsløringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 1. juli i år kunne Dagbladet avsløre at handikapgiganten Uloba bryter loven en rekke steder. Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse) som er eid og drevet av funksjonshemmede selv. Bedriften har vokst til å bli en gigant med 1000 andelseiere og 5500 ansatte.

I juni skrev Dagbladet om en filippinske assistent som sier hun ble presset ut av jobben etter at hun varslet om seksuell trakassering. 34-åringen jobbet som personlig assistent for en handikappet mann i selskapet Uloba. Uloba blir fortsatt gransket av Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Assistentmapper, lønnsslipper, arbeidskontrakter og andre dokumenter som Dagbladet hadde fått tilgang til, viste at Uloba brøt loven en rekke steder. I assistentpermen står det blant annet at de ansatte først skal få overtid når de jobber mer enn 11 timer, til tross for at den alminnelige arbeidstida ikke skal overstige 9 timer per 24 timer, ifølge arbeidsmiljøloven. 

Slaktes av Arbeidstilsynet Etter Dagbladets avsløringer gjennomførte Arbeidstilsynet tilsyn hos bedriften, og de konkluderer nå med at selskapet bryter loven på en rekke punkter:

«Fravær av aktiv vernetjeneste, manglende kartlegginger og manglende bruk av rådgivertjenesten for assitentene medfører at vi har en klar oppfatning at Uloba som arbeidsgiver ikke har den nødvendige oversikt over de arbeidsmiljøutfordringer som mulig kan være til stede i virksomheten,» skriver tilsyet.

• Uloba har ikke en fungerende verneombudsordning for de mer enn 5000 arbeidstakerne.

• Selskapet har store mangler når det gjelder HMS-arbeid.

• Det gjennomføres ikke kartlegginger eller kontroll av arbeidsmiljøet hos den enkelte arbeidsleder.

• Arbeidstidsbestemmelsene til Uloba er ikke i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser.

DAGBLADET AVSLØRER: 1. juli kunne Dagbladet avsløre at det i assistentpermen står at de ansatte først skal få overtid når de jobber lenger enn 11 timer, på tross av at den alminnelige arbeidstida ikke skal overstige 9 timer i løpet av 24 timer ifølge arbeidsmiljøloven.
DAGBLADET AVSLØRER: 1. juli kunne Dagbladet avsløre at det i assistentpermen står at de ansatte først skal få overtid når de jobber lenger enn 11 timer, på tross av at den alminnelige arbeidstida ikke skal overstige 9 timer i løpet av 24 timer ifølge arbeidsmiljøloven. Vis mer

• Bedriften mangler bedriftshelsetjeneste.

• Uloba har bare formelt arbeidstakeransvar - ikke reelt, ifølge tilsynet. 

Bryter overtidsbestemmelser En gjennomgang Arbeidstilsynet har gjort av timelistene, viser at det ikke gis overtidsbetaling ut over normal arbeidsdag før man overstiger 11 timer. Dette er ikke lovlig, ifølge Arbeidstilsynet.

«Den ulovlige forlengelsen av alminnelig arbeidstid har også konsekvenser for når overtidsarbeid blir definert av Uloba. Arbeidsgiver orienterte under tilsynet om at overtidsgodtgjøring kun utbetales etter 11 timers sammenhengende arbeid den enkelte dag, og kun etter 48 timers aktivit arbeid i løpet av 7 dager,» skriver tilsynet.

Varsler pålegg På bakgrunn av tilsynet har nå Arbeidstilsynet varslet seks pålegg:

• Bedriften må knytte til seg godkjent bedriftshelsetjeneste.

• Virksomheten må etablere et arbeidsmiljøutvalg.

• Virksomheten må etablere en verneombudsordning, og gjennomføre valg av verneombud og utpeking av hovedvernombud.

• Virksomheten må bedre HMS-arbeidet.

• Arbeidsgiver må iverksette nødvendige tiltak og kontrollrutiner for å bringe den alminnelige arbeidstid i Uloba i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser. Blant annet må de forandre overtidsreglene, slik at de er i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser.

GIGANT: Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse) som er eid og drevet av funksjonshemmede selv. Bedriften har vokst til å bli en gigant med 1000 andelseiere og 5500 ansatte. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADET
GIGANT: Uloba er en såkalt BPA-bedrift (borgerstyrt personlig assistanse) som er eid og drevet av funksjonshemmede selv. Bedriften har vokst til å bli en gigant med 1000 andelseiere og 5500 ansatte. Foto: EIRIK HELLAND URKE/DAGBLADET Vis mer

I tillegg må de blant annet «iverksette nødvendige tiltak slik at arbeidstid på reise/turvirksomhet er i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser».

Uloba har fått frist fram til 1. mars 2012 å gjenomføre påleggene.

Lover å endre rutinene «Vi ønsker selvfølgelig best mulig arbeidsvilkår for våre assistenter og har derfor iverksatt flere tiltak for å møte Arbeidstilsynets pålegg. Vi har allerede inngått en avtale med et eksternt firma som er en godkjent leverandør av bedriftshelsetjenester, og vi har forbedret og utviklet vår allerede eksisterende verneombudstjeneste i henhold til Arbeidstilsynets pålegg,» skriver Vibeke Marøy Melstrøm, daglig leder i Uloba, i en e-post til Dagbladet.

Hun forteller at det nye systemet vil være klart 1.1. 2012, altså i god tid før fristen som nå er satt av tilsynet.

«Vi endrer selvfølgelig våre rutiner i tråd med Arbeidstilsynets krav så fort som overhodet mulig,» skriver Melstrøm videre. Hun lover at det nye systemet vil være klart 1.1. 2012.

- SKURRER: - Ansattes lønns- og arbeidsvilkår forringes, og på toppen av det hele finansieres driften gjennom kommunale midler. Det er mye som skurrer her, har Fagforbundets tillitsvalgt i Vestre Aker, Jøran Frisvold, tidligere sagt til Dagbladet. Foto: SVEINUNG U. YSTAD/DAGBLADET
- SKURRER: - Ansattes lønns- og arbeidsvilkår forringes, og på toppen av det hele finansieres driften gjennom kommunale midler. Det er mye som skurrer her, har Fagforbundets tillitsvalgt i Vestre Aker, Jøran Frisvold, tidligere sagt til Dagbladet. Foto: SVEINUNG U. YSTAD/DAGBLADET Vis mer