Omfattende razzia  hos SAS Braathens

En rekke alarmerende opplysninger fra flere kilder forrige uke utløste Konkurransetilsynets begjæring om rettslig ransakelsesordre av SAS Braathens.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet): Konkurransetilsynet fikk fra 1. mai et nytt våpen i kampen mot økonomisk kriminalitet:

-  Da ble loven forandret slik at foretakene selv har ansvar for å opptre innenfor konkurranseloven. Derfor kan vi gå på bevissikring slik vi gjør hos SAS Braathens, forklarer kommunikasjonsdirektør Signe Horn i Konkurransetilsynet.

-  Vi har lenge hatt en løpende dialog, men vi har følt behov for å bruke dette virkemiddelet i tillegg. Vil finne ut om de misbruker sin dominerende stilling. Det viktigste for oss er å sikre konkurranse og varig lave priser, sier Horn.

Ikke første gang

-  For vår skyld kan SAS gjerne gi bort billetter. Men det de ikke har lov til er over tid er å ha gjennomsnittspriser som ligger under selskapets enn variable kostnader. Kort sagt: SAS Braathens som dominerende aktør har ikke lov å kjøre med tap over tid med den hensikt å ødelegge konkurransen.

Kollegene i Sverige og Danmark har tidligere raidet SAS og avdekket ulovlig kartellvirksomhet.

Den såkalte SAS/Maersk-skandalen for tre år siden endte med en rekordbot fra EU på 315 millioner kroner og alvorlige skader på flyselskapets rykte. Etterforskningen avslørte ulovlig prissamarbeid med Maersk Air på enkelte ruter.

Kritikken haglet. Undersøkelsene viste at selskapene i dypeste hemmelighet hadde avtalt å dele lønnsomme ruter for å slippe å konkurrere med hverandre.

To måneder seinere raidet det svenske Konkurrensverket SAS og Skyways i Stockholm. SAS slapp med skrekken etter over ett års gransking.

Knuste konkurrenten

I Norge har Konkurransetilsynet pustet SAS Braathens-ledelsen i nakken i lang tid, men aldri gått drastisk til verks, før i går morges.

Tre år er gått siden luftfartskampen som endte med at Braathens ble knust av sin erkerival.

Det er grunn til å tro at også Konkurransetilsynets folk i ettertid spurte seg selv om de burde ha grepet inn før. Tilsynet har gang på gang luftet sin bekymring for SAS Braathens dominerende stilling, konkurransen i lufta og prisingen av flyruter.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har i krigen om kundene ikke lagt fingrene imellom i sitt syn på storebror SAS Braathens. Kjos frykter ureint spill. Begge parter har i vår vært kalt inn på teppet til Konkurransetilsynet for å forklare seg.