Omfattende sosial dumping blant utenlandske sjåfører

En undersøkelse foretatt blant 500 utenlandske yrkessjåfører på grensen mellom Sverige og Norge avslører svært dårlige arbeidsforhold og lav lønn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det var ikke greit å snakke med disse sjåførene. Det er tydelig at de har det tøft og at de blir utnyttet, sier kommunikasjonsansvarlig Ida Langdalen Kristiansen i Yrkestrafikkforbundet (YTF) til Nationen.

Den foreløpige rapporten viser at utenlandske sjåfører fra Øst-Europa bor permanent på Svinesund for å kjøre i skytteltrafikk mellom Norge og Sverige. De får betalt rundt 5.000 norske kroner i måneden og jobber ofte månedsvis i strekk og sover i bilen.

Mange av sjåførene er ansatt i norske selskaper, men får likevel lavere, utenlandsk lønn.

- Dette er helt klart sosial dumping. Vi ser at norske selskaper og speditører bestiller tjenester fra utenlandske transportbedrifter som gir sjåførene luselønn, og det driver ned lønningene også for norske sjåfører. Den eneste måten å få bukt med dette problemet på, er å innføre lovfestet minstelønn, også for utenlandske sjåfører, sier Kristiansen.

Administrerende direktør Tom Rune Nilsen i NHO Logistikk og Transport -som representerer speditørene som kjøper inn tjenester fra utlandet - sier at sosial dumping er uakseptabelt..

- Vi hører stadig slike historier, så det er opplagt at det foregår. Å få en lønn på 5.000 kroner måneden er uhørt etter vårt syn, selv om det er vanskelig å si hva som er en riktig minstelønn, sier Nilsen.

(NTB)