Omkom i selvbygd fly

SANDANE/OSLO (Dagbladet): Han overlevde flystyrten i Geiranger sommeren 1998, der fire tyske turister omkom. I går var 65-åringen passasjer hos sin 50 år gamle kamerat i flystyrten ved Sandane. De to erfarne pilotene fløy 50-åringens selvbygde Falco-fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var like etter klokka 20 i går kveld at småflyet med de to erfarne pilotene fikk problemer. De hadde nettopp tatt av fra flyplassen, og var ute på en lokal tur da ulykken skjedde. Rett før de styrtet, drev de med lavtflyging rundt Sandane.

- De foretok en overflyging av flyplassen i lav høyde, men fikk problemer og skrenset tretoppene før de styrtet og traff vannet. Flyet er fullstendig smadret, sier politiinspektør Bente Staven ved Sogn og Fjordane politidistrikt.

Ukjent årsak

Ifølge vitner på stedet ble det liggende vrakrester over et stort område, både til lands og i fjorden. Dykkere var i går kveld på stedet for å hente opp vrakrester.

Ulykkesflyet var et Falco enmotorsfly som hørte til ved Sandane Lufthavn. De to omkomne har drevet yrkesflyging, spesielt rettet mot turisttrafikken.

Det var pent og klart vær i området da ulykken skjedde.

- Hva var årsaken til problemene?

- Det vet vi ennå ikke. Havarikommisjonen er på vei og starter undersøkelsene straks de ankommer ulykkesstedet, sier Staven.

Entusiast

Den 50 år gamle flygeren som eide det selvbygde Falco-flyet, hadde brukt 11 år - til sammen 9000 timer arbeid - på å bygge sitt eget fly.

- Jeg kastet ut senga fra soverommet og omgjorde det til et verksted, sa 50-åringen da han ble intervjuet om flybyggingen for første gang i magasinet «The Falco Builders Letter» - et magasin for flybyggere, i 1992. Allerede som liten gutt samlet han på og bygde modellfly.

- Min barndom var dominert av modellfly i alle fasonger. Da jeg skulle i militæret men jeg var for gammel for Luftforsvaret, og det ble til at jeg gjorde tjeneste på u-båt!

Seinere tok han flytimer, og reiste til Sverige for å bli pilot. Han brukte turer til og fra Norge til å fly studenter og fikk på den måten mange flytimer i lufta. Da han i 1979 så en annonse for den flytypen han havarerte med i går, bestemte han seg for å bygge selv.

- Å bygge mitt eget fly, har alltid vært en av mine drømmer. Så da jeg så Falco-flyet, visste jeg at det måtte bli det.

Drømmen oppfylt

Da han startet byggingen av flyet, tillot arbeidsgiveren hans at han hadde sin egen hangar til byggingen ved siden av hangaren til yrkesflyet. I 1992 fikk han den endelige godkjennelsen til å ta av med flyet for første gang.

- Det var bare én ting å gjøre etter 9000 timer og elleve års arbeid: Fly! En dag da været var perfekt, var Falcoen og jeg klare for lufta. Etter en skikkelig inspeksjon takset vi ut for den første flyturen. Jeg følte meg klar for det store øyeblikket, og det fløy fantastisk, sa han til flymagasinet.

STYRTSTEDET: I vannet her, ikke langt unna Sandane lufthavn, styrtet det enmotors Falco-flyet, etter at det først hadde sneiet tretoppene. Flyet ble totalt smadret.
FLYET: Det var et fly av typen Falco som styrtet i går. I Norge finnes bare et slikt fly.