Foto: Jens Thaysen/Scanpix
Foto: Jens Thaysen/ScanpixVis mer

Omstridt flyavgift kan bli endret

Trass i kritikk fra flere høringsinstanser, ventes flypassasjeravgiften å bli innført som planlagt 1. april. Men på Stortinget åpner Fremskrittspartiet for justeringer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi forutsetter at Finansdepartementet i samarbeid med bransjen finner gode løsninger på transferproblematikken, slik at flyselskapene likebehandles, sier Frps finanspolitiske talsmann Hans Andreas Limi til NTB.

En rekke høringsinstanser, blant dem Konkurransetilsynet, har kritisert avgiften for å være konkurransevridende og svakt utredet.

- Det er ingenting som har dukket opp i høringsrunden som var ukjent for oss da vi inngikk avtalen. Dette er problemer som må løses, sier Limi.

- Blir innført Høringsfristen utløper søndag, men avgiften ser ikke ut til å bli droppet, slik den like omstridte poseavgiften i sin tid ble.

- Regjeringen må forholde seg til Stortingets vedtak, sier Limi. I Stortinget før jul slo både statsministeren, finansministeren og samferdselsministeren fast at avgiften vil bli innført.

Finansminister og Frp-leder Siv Jensen har til og med gått i rette med lavprisselskapet Ryanairs flengende kritikk av avgiften. På fylkesårsmøtet i Oslo Frp tidligere denne måneden viste hun til at både Tyskland og Storbritannia har en lignende avgift.

- Jeg har tillatt meg å utfordre Ryanair om dette, siden de synes det er trøblete at Norge innførte den, men ikke spesielt trøblete at de har en i Storbritannia, sa Jensen.

Forskjellsbehandling Et sentralt spørsmål ved flyavgiften er hvordan regjeringen kan sikre at passasjerer som må reise med flere fly på én strekning, unngår å betale flere ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansdepartementet har åpnet for fritak for selskaper som har inngått avtaler om sammenhengende flyginger med andre selskaper, noe Avinor mener kan føre til forskjellsbehandling av lavkostselskaper, som normalt opererer med direkteruter.

I høringsrunden har flyselskaper, lufthavner, organisasjoner i arbeidslivet og reiselivsbedrifter kritisert avgiften for å true norske arbeidsplasser. Luftambulansetjenesten ANS er også motstander av avgiften, fordi selskapet frykter at flyplasser vil kunne bli nedlagt.

Avgiften har også skapt folkelig forargelse, noe som ikke minst kommer til uttrykk på sosiale medier.

Ny krangel Irritasjonen rettes særlig mot Venstre og partileder Trine Skei Grande, som i Østfold også møter motstand fra eget fylkeslag. I en uttalelse vedtatt tidligere denne måneden slås det fast at avgiften har negativ effekt for lokalt næringsliv.

Miljøeffekten stilles det også spørsmål til, for skulle Moss Lufthavn Rygge bli lagt ned, vil veitrafikken øke til Gardermoen og Landvetter, påpekes det.

Venstre-ledelsen er på sin side forarget på sine samarbeidspartnere i regjeringen, først og fremst Frp, som partiet mener har framstilt saken en upresis måte.

- Sannheten er at modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke ønsket økte avgifter på fossilt drivstoff, sa nestleder Terje Breivik til Dagbladet lørdag.

Han framholdt at avgiften som ble vedtatt hadde en annen innretning enn den Venstre foreslo, men fikk svar på tiltale fra Frps Hans Andreas Limi.

- Det er rimelig at Venstre står oppreist og tar ansvar for det partiet fikk på plass i budsjettavtalen. Regjeringspartiene skulle gjerne ha vært avgiften foruten, sa han til NTB.
(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram