Omstridt helsekostselskap tapte i Markedsrådet

Forbrukerombudet slo i fjor høst ned på telefonsalget til det omstridte helsekostselskapet Uno Life og ga firmaet gebyr på til sammen 1,75 millioner kroner. Nå har Markedsrådet forkastet firmaets klage på vedtaket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Gebyret på 1,2 millioner kroner mot firmaet blir stående, mens bakmennene får 200.000 og 150.000 kroner hver i gebyr, opplyser Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet fikk sommeren og høsten 2014 en rekordstor klagestrøm fra fortvilte forbrukere som følte seg lurt inn i dyre abonnement på helsekost.

- Uno Life skapte problem for særdeles mange norske forbrukere, og mange opplevde ubehag i månedsvis på grunn av aggressivt betalingspress fra selskapet. Vi er derfor glade for at Markedsrådet er enig i vår vurdering, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Markedsrådet slår fast at Uno Life lurte folk til å tro at de takket ja til et uforpliktende prøvetilbud på helsekost, mens det i realiteten var snakk om et abonnement. Markedsrådet konkluderer derfor med at avtalene ikke er gyldige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer