Omstridt helsekostselskap tapte i Markedsrådet

Forbrukerombudet slo i fjor høst ned på telefonsalget til det omstridte helsekostselskapet Uno Life og ga firmaet gebyr på til sammen 1,75 millioner kroner. Nå har Markedsrådet forkastet firmaets klage på vedtaket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gebyret på 1,2 millioner kroner mot firmaet blir stående, mens bakmennene får 200.000 og 150.000 kroner hver i gebyr, opplyser Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet fikk sommeren og høsten 2014 en rekordstor klagestrøm fra fortvilte forbrukere som følte seg lurt inn i dyre abonnement på helsekost.

- Uno Life skapte problem for særdeles mange norske forbrukere, og mange opplevde ubehag i månedsvis på grunn av aggressivt betalingspress fra selskapet. Vi er derfor glade for at Markedsrådet er enig i vår vurdering, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Markedsrådet slår fast at Uno Life lurte folk til å tro at de takket ja til et uforpliktende prøvetilbud på helsekost, mens det i realiteten var snakk om et abonnement. Markedsrådet konkluderer derfor med at avtalene ikke er gyldige.

Uno Life er begjært konkurs, men selskapet Avida Finans har kjøpt mange av betalingskravene fra selskapet. Med vedtaket fra Markedsrådet kan ikke Avida Finans kreve at forbrukerne betaler for pakkene de fikk tilsendt fra Uno Life.

- Det viktigste er at folk nå kan vite at kravene fra Uno Life er ute av verden, sier Nergård.

(NTB)