159 DØDE: De brannteknisk sakkyndige har konkludert med årsaken til brannen som tok 159 liv 7. april 1990. Her ved  administrerende direktør i Norges branntekniske laboratorium, Kjell Schmidt Pedersen, innfelt. Foto: Gorm Kallestad / NTB Sxanpix
159 DØDE: De brannteknisk sakkyndige har konkludert med årsaken til brannen som tok 159 liv 7. april 1990. Her ved administrerende direktør i Norges branntekniske laboratorium, Kjell Schmidt Pedersen, innfelt. Foto: Gorm Kallestad / NTB SxanpixVis mer

Omstridt konklusjon i Scandinavian Star-saken: - Hydraulikkrør-brannen var ikke påtent

- Jeg vet ærlig talt ikke om vi kan slå oss til ro med dette.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er konklusjonen til de brannteknisk sakkyndige i etterforskningen, Kjell Schmidt Pedersen og Øystein Jeger Mæland.

Dagbladet kjenner detaljene i rapporten, som ble oversendt Oslo-politiet i midten av januar.

Rapportens konklusjoner har en klar konsekvens:

Alle brannene om bord var ikke en del av en stor og planlagt sabotasjeaksjon.

Utredningen av denne brannen er et av politiets to hovedspor i etterforskningen. Det andre hovedsporet er økonomidelen rundt skipet.  

Voldsom brann I 14-tida lørdag 7. april 1990 var «Scandinavian Star» på slep mot Lysekil da det plutselig brøt ut en voldsom brann på Ybordekk ved 300-seksjonen.

Heten var så intens at brannmannskapenes masker nesten smeltet, og det tok mange timer å få kontroll på flammene. I ettertid oppdaget brannmannskapene at det lå madrasser og sengetøy på gulvene og at et hydraulikkoljerør i taket var bøyd ut fra festet slik at det hadde lekket ut olje.

Denne brannen ble ikke etterforsket av politiet i 1990, men har vært gjenstand for en rekke undersøkelser av de ulike støtteforeningene, som samarbeider med branntekniske eksperter. Det har vært konkludert med at oljerøret ble sabotert slik at 400-800 liter hydraulikkolje flommet fritt ned på madrassene og alt dette ble antent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: «Scandinavian Star»-vitne avhørt først etter 25 år.

Videre mener flere eksperter at store mengder diesel ble sprøytet på for å gjøre hele seksjonen totalskadet. Hydraulikkbrannen oppsto 12 timer etter den skjebnesvangre hovedbrannen, som også krevde livet til Erik Mørk Andersen.

Han ble utpekt som brannstifteren av politiet. Hvis hydraulikkbrannen virkelig ble påtent, vil det ikke bare fjerne mistanken fra Mørk Andersen, men samtidig vise at det fantes folk om bord som tente på en rekke branner. Totalt skal det ha vært seks branner på skipet i løpet av 30 timer.

Politiet etterforsket bare de to første brannene.  

Konklusjonene De tidligere Sintef-toppene Kjell Schmidt Pedersen og Øystein Jæger Meland var sakkyndige under etterforskningen i 1990. Nå fikk de oppdraget med å granske hydraulikkbrannen. De har blant annet foretatt beregninger på varmegangen i stål for å finne ut om den voldsomme hovedbrannen medførte selvantenning av de senere brannene.

Konklusjonene er: • Brannen på Ybor dekk kan være forårsaket av varmespredningen i skipets stål.

• Denne brannen kunne antennes uten tilførsel av olje, diesel eller annet brennbart materiale fordi det fantes brennbart materiale naturlig tilgjengelig i korridoren og lugarene.

• Hydraulikkolje som eventuelt lekket ut er så små mengder at det ikke er avgjørende for noen brann. Det er ikke sannsynlig at hydraulikkoljen sprutet ut av det bøyde røret før brannen. Det har lekket olje etter at akterrampen på skipet ble åpnet i Lysekil.

• Det bøyde oljerøret er enten konstruert slik av verftet - eller at det løsnet og ble bøyd av den voldsomme heten.

• Ekspertene har også vurdert branndørenes posisjoner og konkluderer med at flere åpne dører kan ha tilført oksygen til brannen.

Ingen av de sakkyndige ønsker å kommentere rapporten. Etterforskningsleder Terje Dahl i Oslo politidistrikt vil heller ikke kommentere rapporten.  

Enige med politiet Det er imidlertid verd å merke seg at de sakkyndige ikke har tilgang til skipets konstruksjonstegninger og at det derfor ikke kan slås fast med sikkerhet at det mye omtalte oljerøret er konstruert slik av det franske verftet.

Dahl vil ikke kommentere om politiet har tegningene.

De sakkyndiges vurderinger er helt i tråd med konklusjonene til Oslo-politiets prosjektgruppe, som gjennomgikk hele saken før politimesteren og riksadvokaten beordret ny etterforskning i fjor sommer.

I sin påtegning skriver riksadvokaten at det er en forutsetning å ha skipets konstruksjonstegninger før det kan konkluderes endelig om det bøyde oljerøret.

Det har altså ikke de sakkyndige, men Dagbladet vet at Pedersen og Meland er meget sikre i sine konklusjoner.

- Helt feil Rapporten blir ikke godt mottatt blant de forskjellige interessegruppene som har jobbet med brannkatastrofen i årevis. Mike Axdal i den danske støtteforeningen har studert brannen på Ybor dekk.

- Pedersen og Meland bygger kun videre på materialet fra 1990 og spekulasjoner. Konklusjonene nå ligger langt fra det de to har sagt til oss om dette, sier Mike Axdal til Dagbladet.

- Brannen på Ybor dekk startet med åpen ild. Brannmannskapene holdt konstant på med nedkjøling, likevel startet denne brannen.

- Påstandene deres om hydraulikkrøret er helt utelukket. Hvis det løsnet av varmen, ville røret ha bøyd seg ned, ikke til siden. Under konstruksjonen er det tatt høyde for at et slikt rør som påvirkes av varme utvider seg og trekker seg sammen igjen ved avkjøling.

Ingen av de andre rørene på stedet hadde løsnet eller blitt bøyd.

- Dette røret ble brukket løs med et brekkjern!  

Egne eksperter Den danske støtteforeningen er allerede i gang med å engasjere sine egne, sakkyndige eksperter om denne brannen. Axdal betrakter Pedersen og Meland som inhabile.

- De sakkyndige glemmer helt at det nå foreligger mange nye opplysninger som må tas med i vurderingene. Dessuten er det slått fast at røret ikke er konstruert med en slik kurve. Det kan vi dokumentere, sier Axdal. 

Jan Harsem i den norske støttegruppen har ikke sett rapporten, men er skeptisk til  konklusjonene.

- Jeg vet ærlig talt ikke om vi kan slå oss til ro med dette. Da må det i så fall være utvilsomt at det er gjort et meget grundig arbeid. At det er fysisk mulig at en slik oppblussing kan skje. Det vil være en avklaring for de pårørende og overlevende, men det finnes fortsatt en brannstifter om bord som må finnes, sier Harsem til Dagbladet.

Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star samler om kort tid alle krefter til kritisk gjennomgang av rapporten.

Skipsteknisk utreder i stiftelsen, Gisle Weddegjerde kaller rapporten er ubrukelig bestillingsverk. De to sakkyndige har for øvrig fått et tilleggsmandat om å fortsette utredningen av brannforløpet for å få frem flere detaljer. Det skjedde etter klage fra flere bistandsadvokater om at brannen var for dårlig utredet.

Dette arbeidet skal snart være ferdig.