Omstridte flått-forskere hyret inn av Folkehelseinstituttet

Helsetilsynet mente biologenes forskning var uforsvarlig. Nå fortsetter de prosjektet i Folkehelseinstituttets regi.

FÅR FORTSETTE: De pensjonerte forskerne Morten Laane og Ivar Mysterud har utviklet en metode de hevder kan påvise borrelia-bakterier i blodet. I mars stanset Statens Helsetilsyn prosjektet deres. Nå har Folkehelseinstituttet tatt initiativ til et samarbeid med dem.  Foto: Ola Sæther/Apollon, UiO
FÅR FORTSETTE: De pensjonerte forskerne Morten Laane og Ivar Mysterud har utviklet en metode de hevder kan påvise borrelia-bakterier i blodet. I mars stanset Statens Helsetilsyn prosjektet deres. Nå har Folkehelseinstituttet tatt initiativ til et samarbeid med dem. Foto: Ola Sæther/Apollon, UiO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I mars fikk Universitetet i Oslo (UiO) et endelig pålegg fra Helsetilsynet om å stoppe forskningsprosjektet til biologene Ivar Mysterud og Morten Laane.

De to biologene hadde utviklet en metode de mente kunne brukes for å oppdage kronisk borreliose i blodet til pasienter, via mikroskopi. En av pasientene de mente de kunne påvise at hadde «svært forurenset blod», var Lars Monsen.

Men Helsetilsynet mente de to i sin forskning brøt en rekke paragrafer i helseforskningsloven.

- Statens helsetilsyn ser særlig alvorlig på at prosjektet ikke er godkjent av den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK). Driften av forskningsprosjektet anses uforsvarlig. Tilsynet finner det derfor nødvendig å pålegge UiO som forskningsansvarlig å stanse forskningsprosjektet. Dette innebærer også at den tilhørende forskningsbiobanken må nedlegges, og innholdet destrueres, skrev Helsetilsynet i sin konklusjon.

Nå ønsker imidlertid Folkehelseinstituttet (FHI) å gjennomføre en ny studie i samarbeid med Mysterud og Laane.

- Vil gå videre - Det stemmer. De har arbeidet med en metode av mikroskopi de mener kan påvise borrelia-bakterier hos pasienter. Vi er klar over at Mysterud og Laanes forskning har fått mye medieomtale, men vi ønsker likevel å gå videre med den, validere metoden og se om de har rett, sier avdelingsdirektør Ingeborg Aaberge for Avdeling for bakteriologi og infeksjonsimmunologi ved FHI til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger