REAKLAME: Helsedirektoratet ønsker forbud mot reklame rettet mot barn og unge under 18 år.
Foto: Berit Roald / SCANPIX
REAKLAME: Helsedirektoratet ønsker forbud mot reklame rettet mot barn og unge under 18 år. Foto: Berit Roald / SCANPIXVis mer

Ønsker forbud mot reklame for is og brus rettet mot barn

Dersom Helsedirektoratet får det som det vil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Reklameforbudet skal gjelde dersom reklamene appellerer til barn. Det kommer fram i en høringsuttalelse som nylig er offentliggjort, skriver VG.

Bakgrunnen er et forslag fra Helsedepartementet om å innføre forbud mot reklame for usunne produkter på TV og i andre medier.

Forbudet skal gjelde barn og unge under 18 år, men konsekvensen kan bli at det meste av det nordmenn koser seg med, og som gir fedme, blir omfattet av forbudet.

Griper inn Helsedirektoratet skriver i sin høringsuttalelse at «regulering av markedsføringen rettet mot barn og unge av usunn mat og drikke er et svært viktig tiltak i arbeidet med å motvirke usunne kostvaner og usunn vektutvikling, og derigjennom beskytte barn og unges helse bedre. Helsedirektoratet støtter forslaget om ny forskriftsregulering».

Helseminister Jonas Gahr Støre (Ap) er helt klar på at nordmenn må beskyttes - mot seg selv.

- Jeg mener helsemyndighetene har et ansvar for å beskytte folk mot farlige stoffer. Når hver femte 8-åring i Norge lider av overvekt, står vi overfor et stort samfunnsproblem som vi må gjøre noe med, sier Støre til VG.

Alarm Tall fra Folkehelseinstituttet viser at 19 prosent av 8-9-åringer har overvekt eller fedme, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Forslaget har for lengst fått alarmklokkene til å ringe hos de store godteriprodusentene.

- Vi oppfatter forslaget som et totalt markedsføringsforbud mot det meste vi driver med. Reklame for all sjokolade vil kunne bli forbudt til tross for at vi ikke driver rettet markedsføring mot barn, sier nordisk kommunikasjonssjef Kristian Hvilen i Mondelçz International (tidligere Kraft Foods).

(NTB)