VANNSCOOTER: Støy, sikkerhet og rekreasjon er hovedgrunnene til forbudet til Tjøme kommune. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix 
 VANNSCOOTER: Støy, sikkerhet og rekreasjon er hovedgrunnene til forbudet til Tjøme kommune. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Vis mer

Nye vannscooter-regler

Ønsker totalforbud mot vannscootere

Tjøme kommune vil innføre totalforbud mot vannscootere i skjærgården. Støy, sikkerhet og rekreasjon er hovedgrunnene til forbudet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I forbindelse med at regjeringen den 18. mai vedtok å sidestille reglene for bruk av vannscootere med andre fritidsfartøy, ønsker Tjøme kommune et totalforbud for vannscootere i skjærgården sin, melder NRK.

- Vi hadde et kommunestyremøte i går med bakgrunn i at den nasjonale sentrale forskriften ble opphevet 18.mai. Så vi måtte se på muligheter for å innføre en lokal forskrift, sier ordfører Bente Bjerke (Ap) til Dagbladet.

Lokal forskrift
Måten Tjøme kommune ønsker å gjøre dette på, er at delene av skjærgården som ikke er en del av nasjonalparken skal få en lokal forskrift mot bruk av vannscooter.

FORBUD: Ordfører Bente Bjerke ønsker totalforbud mot vannscootere i skjærgården. Foto: Tjøme kommune
FORBUD: Ordfører Bente Bjerke ønsker totalforbud mot vannscootere i skjærgården. Foto: Tjøme kommune Vis mer

Færder nasjonalpark er hele skjærgården øst for Tjøme og Nøtterøy. Det har det vært totalforbud i vernebestemmelsene siden 2013.

- I nasjonalparken er det totalforbud, og det er et ganske stort areal. Men som kommune har vi store områder som ikke omfattes av den, sier Bjerke.

Ordføreren forteller at det ikke er plagsomt mange som kjører med vannscooter i skjærgården, men at hun har fått noen rapporter om uvettig kjøring i noen områder.

- Det har vært forskrifter som gjelder så langt ut fra land at det har blitt regulert, men nå får vi ansvaret selv for å lage forskrifter. Da må vi tenke helhetlig i hele skjærgården.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Unødvendige konflikter og farlige situasjoner
Støy, sikkerhet og rekreasjon er hovedgrunnene til forbudet.

- Vi har hatt dette opp til grundig behandling. Forbudet går på dette med støy. Det er mer et leketøy enn et fartøy. Vannscooter brukes mer til lek og moro enn transport som andre båter brukes til. Det er også med tanke på sikkerhet for andre sjøfarende. Vannscooterkjøring fortrenger de myke trafikantene på vannet, sier Bjerke.

I sommerhalvåret er det et mangfold av mennesker som bruker Tjømes skjærgård til avslapping, rekreasjon, kos og hygge.

- Folk kommer til vår kommune for å nyte ro og fred og naturopplevelser. Da kan vannscootere være et forstyrrende element. Spesielt dette med fart og lyd. Vi har også fått uttalelser fra naturvernentusiaster og fagfolk med tanke på fulgelivet. Vi har et rikt dyre-og fulgeliv i skjærgården som vi må ta hensyn til, forteller Bjerke.

Uten en forskrift ville det blitt, som ordføreren ser det, unødvendige konflikter og farlige situasjoner.

Lappeteppe av lokale regler
Ifølge ordfører Bjerke vil forskriften mot totalforbud også bli lett å forstå og å håndheve fordi det får en allerede kjent avgrensning der det er satt fartsbegrensninger (i 2009) i farvannet rundt Tjøme. I tillegg så blir det samme forbudet som er gjeldende innenfor Færder Nasjonalpark.

Kommunestyrets midlertidige forskrift skal gjelde ut 2017. Forslaget skal ut på høring i 14 dager, og har endelig behandling 21.juni. Målet er å få på plass et forbud før Sankthans.

- Vi prøver å få en forskrift før Sankthans. Så blir vi slått sammen til én kommune med Nøtterøy 1. januar 2018, så da får vi sette oss ned og lage en ny, sier Bjerke.

Fagsjef samfunnskontakt i Norsk Friluftsliv, Siri Meland, mener at med kommunenes mulighet til å regulere selv, vil vannscooter-førerne nå måtte sette seg inn i lokale forskrifter i hver kommune – og må nå forholde seg til hvor kommunegrensene går til vanns.

- Tidligere var regelverket mye enklere. Man måtte kjøre i sakte fart ut til 400 meter, og der kunne man holde på som man selv ville. Nå risikerer vi at vi får et lappeteppe av lokale regler, sier hun til Dagbladet.

Flest mot

Det kom høringssvar fra totalt 73 kommuner i forbindelse med høring av forslaget om opphevingen av vannscooterforskriften, hvor fristen gikk ut 23. mars.

Av disse svarte 52 kommuner at de var kritiske til eller mot oppheving av forskriften, mens de resterende var for oppheving. Noen av de 21 kommunene som var for oppheving understreket imidlertid at de ville innføre lokal forskrift dersom regjeringen bestemte å oppheve den nasjonale.

Det kom også høringssvar fra 22 privatpersoner. Av disse framgår det at seks personer støtter forslaget. Noen av høringssvarene er underskrevet av fler enn én person - totalt 65 har skrevet under på at de er imot oppheving av regelverket.