Opels norske triumf

GENHVE (Dagbladet): Opels nye Speedster er en triumf for norsk teknologi. Norsk Hydro er hovedleverandør av aluminium og kunnskap. På grunn av den lave vekten blir den rålekre sportsbilen billig i Norge sammenliknet med konkurrentene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

300000 kan bli prisen på Genhve-utstillingens trekkplaster. Mange hadde ventet priser fra 500000 kroner.

Opel Speedster er en ekte sportsbil. Dette er ingen standardbil med påklistret spoiler og GTI-merke.

220 km/t

Dette er en bil bygd av spesialprodusenten Lotus, som har hele sitt hjerte i lave roadsters.

Og du ser det på lang avstand. Lav som en flyvinge, spenstig som en turner og glitrende som en trapeskunstner. Bilen er nesten mer et kunstverk enn en bil på fire hjul og ett ratt.

I fjor ble den presentert som prototype, nå er den klar for produksjon og til sommeren kommer bilen på gata. Lotus skal bygge bilen med midtplassert 2,2 liters motor på 147 HK. Toppfarten blir på 220 km/t og akselerasjonen fra 0 til 100 km/t skjer på seks sekunder.

Få instrumenter

Bilen mangler servostyring, sentrallås, setevarme og alt annet som ikke hører hjemme i en ekte sportsbil. Instrumentene begrenser seg til turteller, speedometer og en LCD-skjerm som lagrer informasjon.

I England vil bilen koste 200000 kroner. Men det er i Norge bilen blir en prisoverraskelse. Den veier nemlig bare 850 kilo.

Opplysningsrådet for Veitrafikken har regnet ut for Dagbladet at avgiften til den norske staten bare blir kr 89600. Det betyr at bilen på gata i Norge vil ligge på rundt 300000 kroner.

Gunstige regler

Årsaken til den gunstige prisen er norske avgiftsregler. Opel Speedster er bygd i limt aluminium. Hadde bilen vært bygd i vanlige metalltyper ville trolig prisen blitt rundt 200000 kroner høyere.

NORSK: Opel Speedster bygges med norsk aluminium. Norsk Hydro er den viktige underleverandøren.