Opera til partibruk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Carl I. Hagen vil lage drama rundt operaen. Det er så kjedelig i norsk politikk for tida, at nå må det gjøres noe som skaper liv og røre. Aller helst bør det skje med Fremskrittspartiet i hovedrollen. Da gjør det ikke så mye om det som foregår blir sirkus, farse eller komedie. Spillet er det viktigste. Når Hagen sier til Dagsavisen i går at han vil gå inn for å bygge den nye operaen i Bjørvika, er det ikke fordi han ønsker et operabygg eller har omtanke for kulturlivet. Men han vet at hvis flertallet på Stortinget går inn for en slik løsning, er hele operasaken sendt ut i den store uvissheten igjen. Det er akkurat det Hagen ønsker. I mellomtida skal han lage politisk show på operascenen.
  • Slik kan det gå når vi steller oss slik at Carl I. Hagen og Fremskrittspartiet blir avgjørende i den viktigste kultursaken Stortinget skal behandle i vår tid. Et parti med kulturfiendtlighet som varemerke skal svinge taktstokken. Det er i seg selv ille nok. Men verre er det at Arbeiderpartiet plasserer Hagen i denne nøkkelrollen. Og Oslo-partiets leder, Britt Hildeng, takker og bukker for støtten fra Hagen. Nå kan det bli flertall for å bruke operaen som en brikke i Oslos byutvikling, slik hennes kongstanke er. Forlydender tyder på at Hildeng er i ferd med å vinne oppslutning fra resten av sin partigruppe på Stortinget. Hensynet til Oslo-partiet går foran operaen.
  • Dermed er det fullt mulig at regjeringens forslag om å bygge opera på Vestbanetomta, ikke får flertall i Stortinget i vår. Det betyr i så fall at operasaken blir sendt ut på en ny ørkenvandring. Det eneste realistiske alternativet for å få reist operaen i overskuelig framtid, er at regjeringens opplegg blir vedtatt. Det er det også flertall for i Stortinget hvis representantene får lov å stemme slik de ønsker. Men partipisken i Arbeiderpartiet kan velte hele prosjektet. Da har tragedien overtatt den politiske scenen.