Operamysteriet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange fristes nå til å fortelle hvor skeptiske de var til å bruke italiensk marmor i det nye operabygget i Oslo. Og rett skal være rett: Mange var svært imot at Statsbygg gikk utenlands etter stein når Norge er full av både granitt og skifer. Men advarslene mot den italienske marmoren gjaldt ikke gulfarging innendørs, men frykt for at den ikke tålte norsk klima utendørs. Forskningsinstituttet Sintef i Trondheim gikk imidlertid god for marmoren, men rangerte den lavere enn annen stein. Ansvarlig for det endelige valg er Statsbygg.

Nå er det altså avdekket misfarging av enkelte steiner, stort sett innendørs, og Sintef har fått den til ny analyse for å finne ut hva som skjer. Vi kan stå overfor en tragedie og kanskje en skandale om det viser seg at mesteparten av steinen blir gul etter kort tid. Men inntil de kjemiske prosessene er kartlagt, velger vi å håpe det beste. Dersom steinen må skiftes ut fordi den ikke holder mål, er det noen som ikke har gjort jobben sin. Da er skandalen et faktum.