Opiumtrafikken går Silkeveien

OSH, Kirgisistan (AP/Dagbladet): En gang het den Silkeveien. Gjennom århundrene gikk karavanene her med sin dyrebare last av kinesisk silke og eksotiske krydder. De tunge lastebilene har overtatt for kamelene, og lasten er opium.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I ulvens og snøleopardens rike oppe i Pamirfjellene kjemper kirgisiske politifolk og tollere en håpløs kamp mot narkotikasmuglere.

- Vi ser ofte smuglere langs åssidene i 4000 meters høyde, men hva kan vi gjøre? Vi kan ikke skyte etter dem, for vi har ingen våpen. Ikke kan vi løpe etter dem, og vi har verken klær eller utstyr til å foreta en større aksjon, sier tollbetjenten Dzanibek Abdulajev.

Veien slynger seg gjennom noen av verdens høyeste fjelloverganger, og går gjennom et av Østens største opiumdistrikter.

Verdens verste?

- Ennå kan verken produksjon eller smugling konkurrere med Det gylne triangel i Laos, Burma og Thailand og heller ikke med Colombia, men dette området har alle forutsetninger for å bli det verste nakotikaområdet i verden, sier FNs stedlige narkotikaekspert Srinivasa Reddy til AP.
Langs den 750 kilometer lange opiumveien fra Afghanistan til Osh i Kirgisistan blir verdien av opium, morfin og heroin mangedoblet. Et kilo opium koster 720 kroner i Afghanistan, 5000 i Osh og 55000 i Moskva.

Her koster et kilo heroin 150000 kroner, i Moskva 750000.

Bestikkelser

Stoffet smugles blant tonnevis av gods i kraftige lastebiler, eller fraktes med hest over uveisomme fjellpartier

Narkotikapolitiet står som passive tilskuere, ubevæpnet og uten narkotikahunder eller andre hjelpemidler.

En og annen tolltjenestemann labber rundt i loslitt uniform med Rolex-klokke på armen, og månedslønn på under 500 kroner. Den vanligste smuglermetoden er basert på bestikkelser.

- Vi har tatt tonnevis av opium, vi har stengt flere heroinlaboratorier, men vi vet at vi bare tar en ørliten del av stoffet, sier en oppgitt toller.

Den eneste hjelpen tollere og politi kan håpe på, er at den ene opiumskongen forteller når en av hans konkurrenter vil forsøke å smugle et parti over grensa.

Ujevn kamp

Narkotikabossene kjører rundt i BMW eller Mercedes, mens Kirgisistans narkotikapoliti går til fots når de skal foreta razzia mot en opiumbule, eller de tar drosje. Staben på 19 mann har ingen våpen og bare tre gebrekkelige biler fra sovjettida.

- Våre folk er idealister, og smuglerne ler av oss, sier en ledende tjenestemann.
En betjent innrømmer at han har vært fristet til å godta smuglernes tilbud og gå over på den andre siden.

- Men jeg tør ikke sette familien i fare, sier han.

Minst tre av hans kolleger skiftet side i fjor. Det var de som ble tatt.

<B>OPIUMVEIEN:</B> Lastebilen har passert Kirgistanss siste tollstasjon, Kyzyl-Art. Tollerne kjemper en håpløs kamp mot opiumkongene som nå kontrollerer den gamle Silkeveien.