OPPDAGET FLENGE: Det ble oppdaget en stor flenge i skorget på «Nordlys». Her jobber redningsmannskaper med å få på plass nye lensepumper for å forhindre krenging av hurtigruteskipet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
OPPDAGET FLENGE: Det ble oppdaget en stor flenge i skorget på «Nordlys». Her jobber redningsmannskaper med å få på plass nye lensepumper for å forhindre krenging av hurtigruteskipet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / ScanpixVis mer

Oppdaget stor flenge i «Nordlys»-skroget

Ble oppdaget da dagslyset kom. Nå er krengingen rundt 18 grader.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND/OSLO (Dagbladet): De fire nederlandske ekspertene som ble sendt inn i hurtigruteskipet «Nordlys» for å installere mer effektive lensepumper i 9-tida har nå kommet ut igjen.

- Går rett vei - De har installert fem lensepumper, opplyser operasjonsleder Johan Arnt Overøye ved Sunnmøre politidistrikt til Dagbladet.

- Krengingen går nå rett vei. Det siste jeg fikk er at Nordlys krenger rundt 18 grader. Det er gode nyheter og vi er forsiktige optimister, sier  Overøye videre.

I ni-tida var situasjonen helt anerledes. Da opplyste politiet på en pressekonferanse at båten krenget 21,7 grader.

Oppdaget flenge Overøye opplyser at de har oppdaget en stor flenge i skroget. Den ble oppdaget da dagslyset kom i morges.

- Jeg kan bekrefte at det er en flenge i skroget. Hvor denne er eller størrelse kan ikke jeg gå inn på, sier Overøya.

Brannsjef Geir Thorsen sier til Aftenposten at den befinner seg på et helt annet sted i skroget enn ved maskinrommet.

Politiet anser maskinrommet som åstedet for hendelsen.

- Politiet har et åsted og sammen med andre faginstanser vil vi finne ut hva som egentlig skjedde og hva som gikk galt. Vi har hittil ikke vært om bord sammen med teknikere, så vi kan foreløpig ikke si noe om hva vi tror kan være årsaken ennå, sier operasjonsleder Overøye.

Havarikommisjonen på plass Havarikommisjonen og brannetterforskere fra brannvesenet i Ålesund er også koblet inn i saken.

- Vi går nå gjennom tegninger og opplysninger fra rederiet og begynte arbeidet i går. Vi vet ikke når vi får gå om bord, men vi har kontakt med rederiet for å få all informasjon om skipet, sier Elisabeth Juel Ramos i Havarikommisjonen til Dagbladet.

Hun og fire andre fra kommisjonen vil gå inn på historikken til skipet og finne ut hvorfor dette skjedde.

- Vi vil finne ut hvilken type eksplosjon som forårsaket dette. Det er mye brennbart materaiel i et maskinrom, og det er mye som kan ha gått galt, sier hun.