Oppfordrer norske sjåfører til å delta i franske aksjoner

Lederen i Norsk Transportarbeiderforbund Per Østvold, oppfordrer sine medlemmer til å ta del i aksjonene i Frankrike. Gunnar Apeland i Lastebileierforbundet mener dette er lojalitetsbrudd og kan føre til oppsigelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Når vi har havnet der nede, så mener jeg vi bør ta del i aksjonene. Sjåførene bør støtte sine søstre og brødre i Frankrike i kampen, fordi det er den samme kampen man nå fører over hele Europa. På et eller annet tidspunkt blir vi nødt til å ta den kampen i Norge også, sier lederen for Norsk Transportarbeiderforb und, Per Østvold, til NRK Dagsrevyen.

 Østvold mener det først og fremst kan skje ved at de norske langtransportsjåførene ikke bryter blokader som de er havnet oppe i. Dernest mener han de bør støtte sine kolleger og gjøre blokaden så effektiv som mulig slik at de streikende vinner fram med kravene sine.
  Han ser ikke noen store betenkeligheter med å oppfordre norske sjåfører til å delta i en arbeidskonflikt i et annet land, men har heller ikke noe imot at de forholder seg passive.

  - Det viktigste for oss er at de ikke behøver å bryte blokader. Det mener jeg er illojalt i en situasjon hvor et søsterforbund er i konflikt, sier Østvold.

Ulovligheter

Lederen i Norges Lastebileier-Forbund, Gunnar Apeland, reagerer med forbauselse og undring på uttalelsen til Østvold.

 - Dette er jo en oppfordring til ulovligheter i et annet land. Det er brudd på lojalitetsplikten mellom arbeidstaker og arbeidsgiver og kan sette sjåførene i et ansvarsforhold når det gjelder for eksempel erstatning, hevder Apeland.
  Han mener et slikt brudd på lojalitetsplikten er å vurdere som oppsigelsesgrunn.

(NTB)