Oppgavene ok, tull med hjelpemidler

Frode Gryttens reportasje «Vestafor Rattsø» og Rattsø-utvalgets innstilling ble nok førstevalget for mange av elevene i den videregående skolen, som tirsdag gjennomførte sin skriftlige eksamen i norsk hovedmål.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Passe greie oppgaver, mente elevene Jørgen Drejer Thomassen (18), Camilla Ulleland Hoel (19) og Ann-Kathrin Fjøren (19) ved Molde videregåande skole. Det mente også faglærer, lektor Rolf Bjerkeset ved den samme skolen.

Ble ikke lurt

- Slik jeg har vurdert oppgavene hittil, er det ingen fare for at elevene skal bli «lurt» av ironiske tekster slik som i fjor. Da bommet mange på Kjartan Fløgstads tekst, sier Bjerkeset til NTB.

Han synes elevene i den videregående skolen har fått sentrale og fine oppgaver i år.

- Det er ikke alltid elevene får så mye igjen for strevet når det kommer til hovedmålsoppgavene. I år var oppgavene sjenerøse på den måten, mener Bjerkeset.

De tre elevene NTB snakket med klaget ikke på oppgavetekstene, men de er lite fornøyd med reglene for hvilke hjelpemidler det er lov til å ha med seg. Reglene blir også ulikt praktisert fra lærer til lærer, mener de. Mens Jørgen fikk godkjent et tobinds leksikon som hjelpemiddel under eksamen, fikk Ann-Kathrin inndratt notater som var skrevet ut på en PC.

Satset ulikt

Camilla valgte oppgave 3, om litteraturens rolle i samfunnet gjennom tidene.

- Det var den eneste oppgaven jeg kunne skrive noe om, sier hun.

Jørgen satset på en novelleanalyse, oppgave 1. Den bygde på Kjell Askildsens «Hjemkomsten».

- Jeg hadde med en disposisjon som passet bra, og jeg tror det gikk bedre enn jeg hadde forventet, sier han.

Ann-Kathrin skrev oppgave 2 «Vestafor Rattsø» av Frode Grytten, bygd på en reportasje i Bergens Tidende.

- Jeg ble fratatt alle hjelpemidlene jeg hadde med meg, og da var dette en grei oppgave å ta tak i, sier hun.

(NTB)

GREIT NOK: -Passe greie oppgaver, mente ( fra venstre) Ann-Kathrin Fjøren, Jørgen Drejer Thomassen og Camilla Ulleland Hoel ved Molde vidaregående skole etter endt eksamen i norsk hovedmål tirsdag.