LITE NYTT:
Høyres miljøpolitiske talsmann, Nikolai Astrup, mener det vil ta tid å snu samferdselspolitikken.

Foto: Morten Holm / Scanpix
LITE NYTT: Høyres miljøpolitiske talsmann, Nikolai Astrup, mener det vil ta tid å snu samferdselspolitikken. Foto: Morten Holm / ScanpixVis mer

Opposisjonen om klimameldingen

Noen savner klimatrening, men oppsisjonen på Stortinget er positive til satsingen på kollektivtrafikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) - Veldig mye bra i klimameldingen. Mange mål og strategier, men det er lite nytt, sier Nikolai Astrup, miljøpolitsisk talsmann i Høyre.

Fremmet tidligere - Mange av tiltakene som er foreslått, er fremmet tidligere. Også av opposisjonen. Men jeg forstår at det har tatt lang tid å legge den frem, sier Astrup. Han mener meldingen kommer i seneste laget.

- Flere av tiltakene burde allerede ha vært satt i gang tidligere.

Tar tid å snu Astrup mener utslippskuttene neppe vil være i havn før 2020.

- Det tar lang tid å snu samferdeselspolitikken.

- Vanskelig å se hvordan man kan innfri målene i klimameldingen før 2020, spesielt når det kommer til utbyggingen av jernbanenettet, sier Astrup.
Høyre-politikeren stiller seg postiv til flere av tiltakene i meldingen.

- Symbolpolitikk - Dette er tung symbolpolitikk som vil ramme norske forbrukere, sier Per-Willy Amundsen, miljøpolitisk taksmann i Frp.
Amundsen synes det er postivt å utbygge ut kollektivtrafikken.

Også Venstre-leder Trine Skei Grande mener  symbolpolitikken preger klimameldingen.
- Nå må Stortinget gjøre klimajobben, og og sørge for at den bli ambisiøs.

- Ikke nok Venstre er glad for de ny tiltakene som varsles, men mener  det trengs kraftige justeringer i et kommende kllimaforlik.
- Tiltakene er ikke i nærheten av å nå målet om at et to tredjedels kutt skulle tas innenlands. Økt CO2-avgift på sokkelen,  passivhusstandard fra 2015 og kollektivsatsing er ikke nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skei Grande mener at et skikkelig grønt skatteskifte er fraværende.
- Jeg håper at den interne uenigheten i regjeringen har vært så stor at det ikke er rom for forbedringer gjennom klimaforhandlinger i Stortinget.

Savner grønn oljepolitikk Line Hjemdal fra Kristelig folkeparti savner en grønnere oljeindustri, og mener klimameldingen mangler virkemidler som gjør det mulig å nå målene.

- Fint å øke CO2-avgiften. Men 78 % av avgiften tar staten seg av. Det hadde vært bedre å putte  de to hundre kronene i et klimatilpasningsfond. Da hadde oljeindustrien blitt grønnere, og fastlandsindustrien mer robust, med tanke på det internasjonalemarkedet.

Etterlyser klimatrening Hjemdal var med på å forhandle frem klimaforliket i 2007. Og da ble det lovet doble jernbanespor fra Oslo til Halden.

SYMBOLPOLITIKK:  - Nå må Stortinget gjøre gjobben. dette er ikke nok, sier Trine Skei Grande, leder i Venstre.
Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
SYMBOLPOLITIKK: - Nå må Stortinget gjøre gjobben. dette er ikke nok, sier Trine Skei Grande, leder i Venstre. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet. Vis mer

- Som østfolding drømmer jeg om Intercity-triangelet. Det må være mulig å ta det toget før 2020.

Line Hjemdal mener også at det bør settes av tid til klimatrening.

- Skal Norge ble verdensmester i klimapolitikk i 2020, holder det ikke med et par treningsøkter i uka.

 


UAKSEPTABELT: - Det er uakseptabelt å sende regninga for klimameldingen til det norske folk, mener Per-Willy Amundsen i Fremskrittspartiet. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
UAKSEPTABELT: - Det er uakseptabelt å sende regninga for klimameldingen til det norske folk, mener Per-Willy Amundsen i Fremskrittspartiet. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
KLIMATRENING:Line Henriette Holten Hjemdal ( Krf)  meneer det må settes at tid til klimatrening. Her sammen med Ola Elvestuen (V)
Foto: Morten Holm / NTB scanpix
KLIMATRENING:Line Henriette Holten Hjemdal ( Krf) meneer det må settes at tid til klimatrening. Her sammen med Ola Elvestuen (V) Foto: Morten Holm / NTB scanpix Vis mer