MELDTE OM RUSSISKE TANKS I HOVEDSTADEN: TV-nyhetene skapte panikk i Georgia. Her er en russisk tanks avbildet september 2008 nær landsbyen Karaleti, som ligger i den russisk-kontrollerte buffersonen bare fem kilometer fra Gori. Foto: AFP PHOTO / KAZBEK BASAYEV / SCANPIX
MELDTE OM RUSSISKE TANKS I HOVEDSTADEN: TV-nyhetene skapte panikk i Georgia. Her er en russisk tanks avbildet september 2008 nær landsbyen Karaleti, som ligger i den russisk-kontrollerte buffersonen bare fem kilometer fra Gori. Foto: AFP PHOTO / KAZBEK BASAYEV / SCANPIXVis mer

Opposisjonen saksøker TV-kanal og hevder regjeringen sto bak

Ordkrig i Georgia etter falsk nyhetsmelding om russisk invasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Det ble full panikk i Georgia etter at den regjeringsvennlige TV-kanalen Imedi meldte om russiske tanks som rullet inn i hovedstaden og at president Mikheil Saakasjvili hadde blitt drept. Telenettet krasjet og innbyggerne i hovedstaden Tblisi løp ut i gatene, kunne Dagbladet fortelle i går. Sykehusene meldte om flere tilfeller av hjerteinfarkt og besvimelser.

Kanalen advarte seerne mot at reportasjen var en «imitasjon av mulige hendelser». Men det var det ikke mange av seerne som fikk den med seg.

Saksøker TV-kanalenOpposisjonsmedlemmer ble stemplet som overløpere i innslaget. De mener rapporten var ment å sverte president Mikhail Saakasjvilis motstandere, og nå vil det ledende opposisjonspartiet i Georgia, Den demokratiske bevegelsen, saksøke TV-kanalen på grunn av den falske nyhetsrapporteringen.

- Advokaten vår har siden i går arbeidet med saken som vil bli brakt for retten om kort tid, opplyser Khatuna Ivanishvili, som er partileder Nino Burdzhanadzes talskvinne, til det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti.

- Godkjent av presidenten— Myndighetenes behandling av sitt eget folk er skandaløs. Jeg er sikker på at hvert sekund av innslaget var godkjent av Saakasjvili, sier opposisjonsleder Nino Burjandadze, som ifølge TV-rapporten hadde slått seg sammen med russerne.


Representanter fra flere opposisjonsparti i landet mener hendelsen er et ferskt eksempel på det internasjonale organisasjoner kaller manipulering av mediene under Saakasjvili, melder Reuters.

Regjeringen nekter å ha vært involvert, og presidentens talsmann vil ikke kommentere verken om han var involvert eller var klar over det som skulle skje på forhånd.

— Dette programmet var en ekstremt ubehagelig overraskelse for myndighetene, sier Eka Tkesjelasjvili i det nasjonale sikkerhetsrådet.

Ble sitert- Det fulle ansvaret for forberedelsen og resultatet av nyhetsrapporten ligger hos georgiske myndigheter, som har monopolisert all TV-plass for å styre informasjonsterroren mot sitt eget folk, sier opposisjonspartiet Georgiaalliansen i en uttalelse.

- GODKJENT AV PRESIDENTEN: - Jeg er sikker på at hvert sekund av innslaget var godkjent av Saakasjvili, sier opposisjonsleder Nino Burjandadze. Foto: AP Photo/Irakly Gedenidze/Scanpix
- GODKJENT AV PRESIDENTEN: - Jeg er sikker på at hvert sekund av innslaget var godkjent av Saakasjvili, sier opposisjonsleder Nino Burjandadze. Foto: AP Photo/Irakly Gedenidze/Scanpix Vis mer

Reportasjen ga nok mange en lite hyggelig påminnelse om møtet de to landene hadde i august i 2008, da Saakashvili førte landet ut i en kortvarig, men mislykket krig mot Russland.

Det russiske nyhetsbyrået Interfax siterte reportasjen som et angivelig, men ubekreftet angrep fra Russland og døden til Saakashvili, og radiostasjonen Echo Moskvy i Moskva avbrøt sitt ordinære sendeskjema med «nyhetene».

- Vi ville bare vise hvordan den verste dagen i georgisk historie kunne se ut, sa nyhetsoppleseren etterpå.

Reuters skriver at reportasjen trolig var et dårlig skjult angrep på landets opposisjon som nylig møtte Russlands statsminister Vladimir Putin i Moskva og mente landene måtte gjenforene seg.

DEMONSTRASJONER: Det var mange sinte innbyggere som demonstrerte utenfor TV-kanalens lokaler i hovedstaden. Foto: EPA/ZURAB KURTSKIDZE/SCANPIX
DEMONSTRASJONER: Det var mange sinte innbyggere som demonstrerte utenfor TV-kanalens lokaler i hovedstaden. Foto: EPA/ZURAB KURTSKIDZE/SCANPIX Vis mer