Elektriske sparkesykler i Oslo

Opprør mot el-sparkesykler: - Vi er veldig lei oss. Det skal ikke skje

Debatten raser om elektriske sparkesykler. Blindeforbundet melder om folk som har blitt påkjørt og brukerne er irriterte.

SVARER: Det svenske selskapet VOI sier de er lei seg for at folk har blitt påkjørt av deres elektriske sparkesykler. Debatten raser nå over el-scooterne som er til utleie i Oslo sentrum. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SVARER: Det svenske selskapet VOI sier de er lei seg for at folk har blitt påkjørt av deres elektriske sparkesykler. Debatten raser nå over el-scooterne som er til utleie i Oslo sentrum. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

I løpet av denne våren har det dukket opp en helt ny farkost i Oslos gater: nemlig elektriske utleiesparkesykler.

Prinsippet er ganske enkelt, via en app på telefonen kan du låse opp en elektrisk sparkesykkel og benytte den innenfor det tidsrommet du leier den. I tillegg til en fastpris, betaler brukeren for bruk per minutt for de elektriske sparkesyklene som er så godt som lydløse og har en toppfart på 20 kilometer i timen.

Når du er ferdig med sparkesykkelen, kan du i prinsippet sette den fra deg hvor du vil. Poenget med tjenesten er at noen får betalt for å ta med seg sparkesyklene og lade dem hjemme. Inntil videre er imidlertid sparkesyklene ofte spredd rundt omkring i Oslos gater.

- Et stort problem

Både hensatte sparkesykler på fortau og det som beskrives som farlige situasjoner i trafikken, skaper nå furore.

- Dette dukket opp veldig plutselig, og er blitt et stort problem for blinde, svaksynte og alle byvandrere. Mange av dem blir bare parkert midt på fortauet, som er et stort problem for gruppa jeg presenterer, sier leder i Norges Blindeforbund, Unn Ljøner Hagen, til Dagbladet.

- Vi har også fått klager fra medlemmer som har blitt påkjørt. Det har skjedd flere påkjørsler bakfra. De er så lydløse, så muligheten for å hive seg unna er vanskelig, sier hun til Dagbladet.

KAOS: Undertegnede tok dette bildet av to Tier-sparkesykler midt på fortauet utenfor egen bolig i Oslo klokka 00.32 natt til mandag. Foto: Trym Mogen / Dagbladet
KAOS: Undertegnede tok dette bildet av to Tier-sparkesykler midt på fortauet utenfor egen bolig i Oslo klokka 00.32 natt til mandag. Foto: Trym Mogen / Dagbladet Vis mer
SAMME STED: 14.38 mandag ettermiddag, over 14 timer etter, sto de to syklene parkert på samme sted. Det er slikt blindeforbundet frykter. Foto: Trym Mogen / Dagbladet
SAMME STED: 14.38 mandag ettermiddag, over 14 timer etter, sto de to syklene parkert på samme sted. Det er slikt blindeforbundet frykter. Foto: Trym Mogen / Dagbladet Vis mer

Det er foreløpig ukjent hvor mange som skal ha blitt påkjørt av sparkesyklene i Oslo. Likevel har både problematikken med manglende trafikkregler og hensatte sykler satt fyr på debatten i ulike arenaer.

- Skal ikke skje

I disse dager er det selskapene VOI og Tier som tilbyr utleie av elektriske sparkesykler i Oslo. Nå svarer Norden-sjef i VOI, Eric André, på kritikken.

- Vi er veldig lei oss for å høre at blinde har blitt påkjørt av sparkesykler i Oslo. Det skal ikke skje. Da VOI lanserte i Norge, tok vi kontakt med Norsk Blindeforbund og Bymiljøetaten. I morgen skal vi møte Norsk Blindeforbund for å diskutere problemet, sier han til Dagbladet.

VOI er allerede etablert i storbyer i Spania, Sverige, Portugal, Frankrike og Danmark.

- Vi har også lenge vært i dialog med Synskadades Riksförbund i Sverige, og vi jobber stadig med å finne de beste løsningene for alle å omgås i trafikken. VOI skal ikke bare være bra for brukerne våre, men også integreres godt inn i byen og ikke forstyrre fotgjengere eller andre trafikanter, sier Eric André.

- Vi er veldig åpne for dialog med byrådet og andre som kan bistå dette arbeidet. Dette er en problemstilling som vi tar svært alvorlig, sier han.

«Elendig, crap og ubrukelig»

Dagbladet har onsdag også forsøkt å nå det tyske selskapet Tier om kritikken, men har foreløpig ikke fått svar. De to selskapene har nå etablert seg med sparkesyklene i hovedstaden, og til sammen elleve aktører ønsker å gjøre det samme. Det er ventet at flere tusen slike kjøretøy vil bli å se i Oslos gater de neste månedene.

Samtidig som fotgjengere og andre nå klager over at sparkesyklene blir parkert rundt omkring på fortauer og samtidig har skapt farlige situasjoner, er heller ikke brukerne fornøyd.

Ifølge nettstedet Shifter.no har brukerne i Oslo gitt tilbakemelding med ord som «elendig», «crap» og «ubrukelig» om Tier-tjenesten.

Da nettstedet skulle teste sparkesykler fra tyske Tier, fungerte ikke 29 av 69 sykler.

Kommunikasjonssjef Bodo Braunmühl sier til nettavisa at forespørselen i Oslo har vært «incredible».

- Heldigvis har vi jobbet med å utvikle appen. Den nye appen som vi lanserer denne uka vil bli rullet ut for fullt innen slutten av neste uke. Den nye appen skal klare å håndtere høy etterspørsel og øke brukervennligheten betydelig, skriver Braunmühl til Shifter.

- Morsomt å kjøre

Høyres byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg, er en av dem som har testet de nye sparkesyklene.

- Jeg har akkurat kjørt en slik el-scooter fra debatt hos TV 2 Nyhetskanalen til Rådhuset i Oslo. Det fungerte fint, sier han til Dagbladet onsdag ettermiddag.

PÅ TUR: Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg la i helga ut dette bildet av at han testet de nye sparkesyklene. Foto: Privat
PÅ TUR: Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg la i helga ut dette bildet av at han testet de nye sparkesyklene. Foto: Privat Vis mer

I helga la han ut et Facebook-innlegg om at han hadde testet syklene.

- Dette skaper engasjement. Det er et godt tilskudd til bybildet, og er en fin måte å komme seg rundt på. Dette dekker et behov mange har følt på. I tillegg er det morsomt å kjøre dem, sier Solberg til Dagbladet.

Han mener samtidig det er viktig at folk viser hensyn både ved kjøring og parkering av sparkesyklene.

- Det er bra at dette engasjerer. Jeg håper folk respekterer reglene, så kan det hende vi får fjernet noen av motforestillingene. Vi må ha klare regler for bruk og hensetting, og også førere av el-scooterne må ta hensyn, sier han.

- Vanskelig utvikling

Unn Ljøner Hagen i Norges Blindeforbund er skeptisk til utviklingen.

- Vi har ikke mulighet til å se dem når de står langs fortauet, og det virker ikke som om alle som låner har helt kontroll. Hvem er fortauene til for? Vi synes dette er en vanskelig utvikling. Det rammer ikke bare vår gruppe, men folk med rullestol, barnevogn og propper i øret. Utviklingen er litt illevarslende, sier hun.

Hun sier de har tatt opp saken med Oslo kommune. DinSide har tidligere skrevet om hvilke krav Bymiljøetaten stiller til utleieselskapene.

- Vi har bedt se på hva de har gjort i for eksempel København, som har hatt dette over lengre tid. Der har de gått bort fra at man kan parkere hvor som helst og har satt opp parkeringsplasser for sparkesyklene. Jeg tror det løser en del av problemene. Men det løser ikke at fortauene fra før, spesielt i Oslo, er smale og trange med mye folk, sier hun.

Hun sier hun har forståelse at dette kan være en praktisk og rask måte for noen å komme seg rundt på.

- Vi etterlyser en sterkere holdning fra myndighetene til å se at dette skaper kaos og at ikke alle føler seg trygge i bybildet. Hadde man brukt sykkelfeltene kan det løse mye av problemet, sier hun.

- Trygg avstand

PR-sjef i VOI Technology, Kristina Nilsson, har kommet med ytterligere svar på Dagbladets spørsmål onsdag kveld.

- Vi oppfordrer brukerne våre til å parkere våre elektriske sparkesykler i trygg avstand fra pågående trafikk, og på et sted som lar fotgjengere gå uten hindringer på fortauer. I tillegg har vi kommunisert hvilke sikkerhetstiltak brukerne våre burde følge når de bruker våre sparkesykler. Det inkluderer bruk av hjelm samt å aldri bruke mer enn én sparkesykkel om gangen. Dette er en ny bransje, så vi jobber stadig med lokale myndigheter og andre aktører over hele Europa for å sikre at bruken av sparkesyklene våre er så trygg som mulig for alle, sier hun.

Nilsson sier de har jobbet mye med løsningene i forskjellig europeiske byer.

- Vi tenker å implementere mange ulike tiltak, inkludert insentiver for parkering, sikkerhetskampanjer på sosiale medier samt å gjøre det slik at apper tilpasset blinde inneholder informasjon om hvor sparkesyklene befinner seg, sier hun.

- Vi jobber stadig for å forbedre brukeropplevelsen. Hvis noen opplever et problem av noe slag, må de ikke nøle med å ta kontakt med vår kundeservice.