Opprør mot fly-priser

TROMSØ (Dagbladet): For å bli fraktet tur-retur rett over fjorden i et Widerøe-fly må Ritva Enevold punge ut med hele 4 300 kroner. Fra Oslo kan hun reise tur-retur Berlin for 1 850 kroner - med samme selskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oppgitte nordlendinger rister på hodet over en prispolitikk som etter de flestes mening er hinsides enhver fornuft.

- Få avganger og blodpriser er vår virkelighet. Vi blir flådd av flyselskapene, sier Ritva Enevold.
Hun er distriktsarbeidssjef i langstrakte Finnmark, og helt avhengig av Widerøes flygninger i fylket.

Siden Enevold er offentlig ansatt, må turen fra Hasvik til Hammerfest betales av staten.

- Jeg har nesten ikke samvittighet til å bruke offentlige midler på en slik måte. Men hva slags valg har vi?

- Melkeku

Hun skulle mer enn gjerne erklært full krig mot flyselskapene. Men problemet er at det ikke fins transportalternativer. Widerøe har monopol. På toppen av det hele mottar selskapet årlig over 200 millioner kroner i statsstøtte for å betjene kortbanenettet.

- Det føles ikke godt å være melkeku, slik at selskapene kan fly Oslo-folk på billigturer over halve kloden, sier hun.
For nordendingene er det deprimerende å lese om flyselskapenes vårslepp på avisenes reiselivssider. Fra Oslo kan du komme deg til og fra hvilken som helst destinasjon i Europa for under 2 500 kroner. Ved å plusse på noen hundrelapper, får du en weekend på hotell i tillegg.

Aller mest opprørt er imidlertid Enevold over at Widerøe - som krever blodpris på ei 10 mil lang strekning i Finnmark - nå reklamerer med kampanjepris fra Oslo til Berlin. 1850 kroner er prisen tur-retur.

- Det er jo et stykke lenger enn over Sørøysundet, kommenterer hun tørt.

Prisgalopp


- Prisene er vanvittige, og det fins mange eksempler. Fra Kirkenes til Hammerfest via Tromsø (med både SAS og Widerøe) må folk ut med 2 560 kroner. Og det er bare en vei, opplyser Hilde Engenes hos Finnmark Reisebyrå.

Ritva Enevolds problem er at hun, i likhet med mange andre, må fly via Tromsø for å komme fra Hammerfest til Hasvik. Dermed presses prisene opp.

- Det tas ikke hensyn til at det ofte er slik folk i Nord-Norge er tvunget til å reise, sier Hilde Engenes.

SVs samferdselstalsmann Inge Myrvoll mener prisene rammer privatpersoner og næringslivet med full tyngde:

- Det beklagelige er at folk i nord betaler ekstra for å reise svære omveier. I rimelighetens verden burde jo passasjerene hatt kompensasjon for omveier, sier Myrvoll.
- I tillegg ser vi at selskapene øker prisene mer i Nord-Norge enn ellers i landet, sier han.