Coronaviruset

Oppsiktsvekkende funn: - Ingen tvil

Smittevernekspert jubler etter nye laboratorieforsøk med munnbind.

EFFEKTIV BESKYTTELSE: Denne kvinnen bærer munnbind i morgenrushet i Beijing i Kina, like før jul. Foto: Andy Wong / AP / NTB
EFFEKTIV BESKYTTELSE: Denne kvinnen bærer munnbind i morgenrushet i Beijing i Kina, like før jul. Foto: Andy Wong / AP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- At munnbind beskytter, verner liv og hindrer unødvendig lidelse, er det ingen tvil om. Det har jeg og andre sagt siden februar, sier professor og smittevernekspert Jörn Klein ved Universitetet i Sørøst-Norge til Dagbladet.

Lille julaften kom nyheten om at munnbind reduserer spredning av dråper fra en person som hoster eller snakker, med opptil 99,9 prosent.

Det viser et laboratorieforsøk i den skotske hovedstaden Edinburgh, der det ble brukt mennesker og dokker, rapporterte NTB.

Forskerne viste at en kvinne som står to meter unna en hostende mann uten munnbind, utsettes for 10 000 ganger så mange utåndingsdråper som hvis han hadde hatt munnbind på seg.

99,9 prosent

- Det er ikke lenger tvil om at munnbind kan redusere spredningen av potensielt smittebærende dråper, sier Ignazio Maria Viola, hovedforfatter bak studien, som er publisert i tidsskriftet The Royal Society, til AFP.

Store utåndingsdråper antas å være den viktigste overføringsmetoden for covid-19, påpeker forskerne.

- Bruker du munnbind, reduserer du overføringen av viruset til en tidel. For de store dråpene vi så på, snakker vi om en reduksjon på 99,9 prosent, sier Viola.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer