Oppsiktsvekkende mail-tabbe:
«En bortskjemt drittunge»

Da Christoffer Røstad fikk en bot på 900 kroner for feilparkering i Kristiansand sendte han inn en klage til det kommunale parkeringsselskapet. Svaret 19-åringen fikk, sjokkerte ham.

FIKK BOT: Christoffer Røstad fikk en bot på flere hundre kroner for å stå feilparkert Kristiansand. Foto: Saprykin Media
FIKK BOT: Christoffer Røstad fikk en bot på flere hundre kroner for å stå feilparkert Kristiansand. Foto: Saprykin Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Christoffer Røstad sendte inn en klage på mail til Ingeniørvesenet, det kommunale parkeringsselskapet i Kristiansand, etter å ha fått en parkeringsbot på 900 kroner forrige uke.

Han fikk ikke medhold i klagen og bestemte seg for å kontakte saksbehandleren i kommunen gjennom Facebook. Saken ble ikke godt mottatt. Han fikk beskjed om at vennskapsforespøsler på Facebook kan oppfattes som trusler og føre til politianmeldelse.

Mandag denne uken hadde han fått en ny mail fra saksbehandleren. Han mener svaret han fikk tilbake var hårreisende.

- Den meldinga jeg fikk tilbake var ikke ment til meg. Det sto at «denne bortskjemte drittungen mener han er verdens navle», og personen skrev at jeg mest sannsynlig ikke var så veldig uskyldig. Etter det fikk jeg flere meldinger i innboksen om at avsenderen hadde forsøkt å trekke mailen tilbake, uten å lykkes. Dermed sendte de en mail etterpå, der de forklarte at mailen ikke var ment til meg, sier Røstad.

Fædrelandsvennen omtalte saken først.

Den feilsendte mailen

Dette sto ordrett på mailen Røstad mottok mandag:

MAILEN: Denne mailen dukket opp i innboksen til Christoffer Røstad. Det fikk ham til å reagere sterkt. Privat skjermdump.
MAILEN: Denne mailen dukket opp i innboksen til Christoffer Røstad. Det fikk ham til å reagere sterkt. Privat skjermdump. Vis mer

- Jeg føler meg krenka. Jeg vurderer å anmelde saksbehandleren i parkeringsselskapet for trakassering og ærekrenkelse. Jeg ønsker i alle fall en erstatning for den byrden det her har vært på meg. Jeg skjønner at jeg har parkert feil, men det går ikke an å svare på den måten, sier Christoffer Røstad til Dagbladet om mailen han fikk fra Kristiansand kommunes parkeringsselskap.

Røstad mener selv at han sto 20 centimeter feilparkert med Teslaen sin, da han så boten ligge på bilruta forrige uke. Han fikk 900 kroner i bot for feilparkeringa, og mente det var en veldig høy sum. Han valgte å sende en mail til Kristiansand kommunes parkeringsselskap, hvor han stilte flere spørsmål om saken.

Han forteller at den feilsendte mailen åpenbart var om ham, og håper de vil ta kontakt snart, slik at de får rydda opp i saken.

DØMT: På en parkeringsplass i England 12. mars gikk det en kule varmt for denne sjåføren, som nylig ble dømt for hendelsen. Reporter: Jeanette N. Vik. Video: KameraOne Vis mer

- Vi beklaget hendelsen

Parkeringssjef for selskapet, Wibekke Syvertsen, ønsker ikke å kommentere saken til Dagbladet.

- Vi beklaget hendelsen til klager, og ønsker ikke å gå i ytterligere detalj, sier Syvertsen til Dagbladet.

Hun henviser til kommentarene deres i Fædrelandsvennen.

Syvertsen benekter ovenfor Fædrelandsvennen at de internt i selskapet omtaler folk som klager på bøter som bortskjemte drittunger. Hun kan ikke svare på om omtalen i dette tilfellet kan henge sammen med at 19-åringen feilparkerte med en Tesla eller at han var avbildet med en kostbar Porsche på sitt profilbilde på Facebook.

- Jeg synes det er veldig uprofesjonelt av et selskap underlagt kommunen å skrive en slik melding, som blant annet inneholder en spy-emoji. Det er åpenbart at de har tatt i betraktning at jeg kjører Tesla og tidligere har hatt en Porsche.

Røstad har ikke betalt boten på 900 kroner ennå, men forteller at han har planer om å gjøre det, om det ikke blir noen ny utvikling i saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer