DELT I TO: Det var ikke mye igjen av «Skarbak» etter at sjarken kolliderte med tankeren «Doris» utenfor Bud i Romsdal i 2007. De siste tre åra har det vært 54 kollisjoner mellom båter. Foto: Kjell Herskedal/SCANPIX
DELT I TO: Det var ikke mye igjen av «Skarbak» etter at sjarken kolliderte med tankeren «Doris» utenfor Bud i Romsdal i 2007. De siste tre åra har det vært 54 kollisjoner mellom båter. Foto: Kjell Herskedal/SCANPIXVis mer

Oppvaskmøte etter 54 båtkollisjoner på tre år

- Mange sjøfolk følger ikke godt nok med.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste tre årene har det vært 54 kollisjoner mellom båter i norske farvann. Flere har mistet livet i ulykkene og nå innkaller Sjøfartsdirektoratet til oppvaskmøte.

19. mars vil redere, sjøfolk og sjøfartsmyndigheter møte hverandre på Gardermoen for å diskutere det menneskelige element i forbindelse med grunnstøtinger og kollisjoner til sjøs.

- En kollisjon er en for mange. Det er åpenbart at ingen ønsker å kollidere. Ingen seiler eller styrer skipet sitt slik at de kommer til å kollidere. Da er det nærliggende å tenke at det er menneskelig svikt som stort sett ligger til grunn, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude til NRK.

Av de 54 ulykkene de siste tre årene er det ni tilfeller hvor store skip har rent mindre båter i senk. Flere mennesker har omkommet i disse ulykkene. Selv om dagens teknologi er god nok og gir mulighet for å oppdage mindre fartøy på lang avstand, skjer det likevel slike ulykker.

Mange sjøfolk følger ikke godt nok med, mener Sjøfartsdirektoratet.

- Det dreier seg ofte om manglende vakthold og observasjon, og når de først oppdager at de er i ferd med å kollidere, så har de ikke tid til å unngå kollisjonen, sier Gude.


(NTB)