Opseth kom som bestilt

VEITASTROND, INDRE SOGN (Dagbladet): I går løftet Kjell Opseth blikket mot Kalda-Kari, 1600 meter over havet i Jostedalsbreen nasjonalpark. Der vil bygdefolket bygge restaurant og opprette helikoptertransport opp og ned. Men luftslottet betyr bråk med miljøvernere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjell Opseth er kjent for å gjøre framkomsten enkel for sine samfylkinger.

Helikopter i lufta. Der kommer stortingsrepresentant for Ap og sekretær i samferdselskomiteen, Kjell Opseth. Tidligere samferdselsminister fra 1993- 1997. Sogningen Opseth. Han har bygd fine veier og tunneler i hjemfylket, men veien til Veitastronda har han ikke gjort noe med. Nå setter veitastrondingene sin lit til Opseth-en. At han skal hjelpe dem med å starte restaurant på en fjelltopp og opprette helikopterfrakt til toppen - nasjonalparken.

500 kroner turen

- Traktoren bråker mye mer.

- Hva sa du?

- Traktoren bråker mye mer, der hører du!

Lederen i bygdelaget og styreformann i A/S Kalda-Kari, Asbjørn Nes, tar imot Opseth.

Får bygda det som den vil, blir det mellom 60 og 100 helikopterflygninger daglig til Kalda-Kari og restauranten. En flytur vil ta elleve minutter og koste rundt 500 kroner.

- Ikke enn en vanlig tur ut på byen, sier Nes.

Småbrydd skritter Opseth over grønt gress, han tok ikke veien i dag.

Ved Opseths side kommer administrerende direktør Lars Kleivan i Airlift helikopterselskap A/S.

Han er med som rådgiver i prosjektet Veitastrond bygdelag har satt i gang, og har gode muligheter for å få tilslaget på helikopterfrakt opp til Kalda-Kari. - Vi er jo det ledende selskapet på slik trafikk i Norge, sier han og fortsetter:

Tilgjengelig

- Jeg synes ikke du skal lage noe stort poeng av at Opseth flyr helikopter, vi må legge forholdene til rette for politikerne slik at de får redusert tidsbruken.

Veitastrondinger med hvite T-skjorter med påtrykk av svimlende blå fjell, blå himmel, hvitt snødryss på toppene, grønn bre, et helikopter i lufta og en imaginær restaurant på Kalda-Kari, tar imot. I dag skal stortingspolitikerne fra Sogn og Fjordane, kommunepolitikerne og fylkespolitikerne presenteres for Kalda-Kari-prosjektet.

- Vi vil gjøre Jostedalsbreen tilgjengelig for alle, sier Nes.

Klam hånd

- Folk tenkte ikke på konsekvensene da vi fikk nasjonalparken som en klam hånd rundt oss i 1991.

Det gjør de nå. Samtlige 60 husstander i bygda, med unntak av et par, har spyttet inn 250 000 kroner i aksjekapital til Kalda-Kari A/S. Bygda teller 150 sjeler, de blir færre og færre for hvert år som går.

De må ha politikerne på sin side for å få flyttet grensa til nasjonalparken, for å få miljøvernernes stemmer til å stilne, for å få arbeidsplasser og cruiseturister. For å få fly helikopter i nasjonalparken.

- Nå kommer det bare noen ryggsekkturister med saftkonsentrat og knekkebrød kjøpt i Oslo, null verdiskapning, forklarer Nes.

Politikerne forsvinner i buss på sightseeing, NRK og lokalavisa flyr i helikopter - opp, opp, mot Kalda-Kari med utsikt over Sognefjord, Jotunheim og isbre. På setervollen som en gang skal bli helikopterbase, står Dagbladet. Med geitene. Og sauene.

Det finnes en skole, en butikk og et dataselskap på Veitastrond. Nå er alle på skolen. Det er den store dagen, framtida for bygda skal sikres, langbordene er dekket med hvite duker og talglys, rød saft i vinglass, gryterett.

- Du trekker folk, Opseth.

Han får et smil og smiler tilbake og synger bordverset sammen med resten av bygda - og politikerne - «Gud signe heim og land, amen». Det er «en stor ære» at disse folkevalgte menn og kvinner sitter der de sitter i dag.

- Støy er ikke problemet, stillheten er vårt problem, begynner Asbjørn Nes når klirringen av bestikket stilner.

- Ingen utvikling kommer når alt er stille, sier han.

- Vi trenger hjelp fra de spesialinviterte.

Stengt inne

Lysbilder flasher over folket, Kalda-Kari, helikopter, 17.mai-tog, snø.

- Vi er stengt inne med nasjonalparken på tre sider, snart blir vi vel fredet, vi også. Dette er 17.mai-toget vårt i år, som dere ser, vi er ikke mange. Noen er redd og skuffet og tror ikke bygda er liv laga. Jeg ikke bare tror, men vet vi kan tjene penger på dette, sier daglig leder i A/S Kalda-Kari, Bjørn Skovly. Han forsikrer at de har fått en interessert nasjonal investor som foreløpig vil være anonym, og han siterer direktøren i Bennett Cruise som sier: «Dette området har det største vekstpotensiale for cruise i framtida med en slik attraksjon som Kalda-Kari.»

Han ser på Opseth mens han snakker. Det er cruiseturistene de vil ha til Veitastronda.

- Bygdemakta skal styre, ikke pengemakta. Vi søker dispensasjon fra lov om motorisert ferdsel i utmark og at grensene for nasjonalparken flyttes.

Applaus. Så reiser politikerne seg. Fylkesordføreren er positiv. Etter en stund reiser Kjell Opseth seg:

Vil hjelpe

- Skal vi sikre bosetning, må vi være villig til å bruke de mulighetene vi har til utvikling, det er ingen tvil om at Kalda-Kari har slike muligheter. Det er for liten næringsvirksomhet i tilknytning til nasjonalparkene. Vitsen med nasjonalparkene er jo at de skal brukes. Jeg skal hjelpe til så langt jeg strekker til, lykke til. Og Asbjørn, er det noe, har du telefonnummeret mitt.

OPSETHS LUFTSLOTT: Kjell Opseth vil gjøre det han kan for at veitastrond bygdelag får bygge restaurant på Kari 1600 meter over havet.