Solid: Optimera sjef Asbjørn Vennebo kan glede seg over et veldig sterkt år. Foto: Jørgen Hyvang/Finansavisen
Solid: Optimera sjef Asbjørn Vennebo kan glede seg over et veldig sterkt år. Foto: Jørgen Hyvang/FinansavisenVis mer

Optimera stikker fra konkurrentene

Norges største byggevarekjede, Optimera, tok et nytt stort jafs av byggevaremarkedet i fjor.

(Finansavisen.no): Norske byggevareaktører omsatte for 48,5 milliarder kroner i fjor, en økning på 4,6 prosent fra 2017, viser ferske tall fra hovedorganisasjonen Virke. Den aller største byggevarekjeden, Optimera, ble også vekstvinneren.

Kjeden som omfatter konseptene Optimera, Montér, Byggi, Pluss og Flisekompaniet, omsatte for 11,56 milliarder kroner.

Det er opp 15,5 prosent fra fjoråret.

Til sammenligning var veksten i 2017 på 10,5 prosent, mens den i 2016 lå på 16 prosent.

Slår markedet

Selskapet har dermed tatt store markedsandeler de seneste årene, og har nå en andel på 21,8 prosent.

- Vi hadde et veldig sterkt år i fjor. Vi har vokst i alle kundesegmentene, sier Asbjørn Vennebo, adm. direktør i Optimera.

Veksten skyldes delvis oppkjøp. Mot slutten av 2017 kjøpte byggevarekjeden opp Per Strand Gruppen, som medførte at 15 Byggmakker-utsalg i Nord-Norge ble til Montér-butikker. I tillegg kjøpte Optimera opp Hansmark, et selskap som spesialiserer seg innen bygg og anlegg.

Begge selskapene ble overtatt med virkning fra 2018.

- Den gjenstående veksten, rundt 6 prosent, er organisk, og jeg må si jeg er fornøyd med at vi slår markedet på organisk vekst, sier Vennebo og viser til markedsveksten som lå på 4,6 prosent i fjor.

- Kan endre seg

Rett bak Optimera kommer Mestergruppen, som eies av Johan H. Andresens Ferd, med en estimert markedsandel på 20,1 prosent. Kjeden rapporterer ikke tall direkte til Virke, men ut ifra offentlig tilgjengelig informasjon og den generelle markedsveksten, gjør Virke likevel en beregning.

I februar i år sikret imidlertid selskapet seg Ski Bygg, som hadde en markedsandel på 1,4 prosent i fjor.

- Vi mener at vi nå blir større enn Optimera med dette kjøpet og får en estimert sluttleddomsetning på 10,6 milliarder kroner i år fordelt på alle våre byggekjeder, uttalte Mestergruppens adm. direktør Mikkel Sandvik til Dagens Næringsliv i februar.

Uttalelsen skremmer ikke Vennebo.

- Selv med fjorårstallene er vi p.t. større enn Mestergruppen, konstaterer han før han fortsetter:

- For vår del er det ikke viktigst å være størst. Det som er viktig er å være stor slik at man kan ta ut skalafordelene. Vi var by far størst i fjor, men dette kan jo også fort endre seg.

Vennebo viser til at det for tiden pågår en konsolidering i det norske byggevaremarkedet.

- Det er mange mindre, lokale byggevarehus som står overfor generasjonsskifter og større oppgraderinger av IT-systemer og lokaler. Vi tror konsolideringen vil fortsette, både regionalt og nasjonalt, og det kan endre markedsandelene, sier han.

Byggmakker falt mest

Blant kjedene som fikk oppleve fall i markedsandelene i fjor var Byggmakker, som etter å ha mistet Per Strand Gruppen, fikk omsetningen redusert med 14 prosent. Selskapet gikk dermed fra en markedsandel på 13,1 prosent i 2017 til 10,6 prosent i 2018, og ble fjorårets største taper.

Konsernsjef Knut Jacobsen i Byggmakker Handel understreker at lønnsomheten likevel ikke ble vesentlig påvirket, og viser ellers til at kjeden, som eies av finske Kesko, gjorde flere store oppkjøp i fjor.

- Vi kjøpte tre av Byggmakkers store kjøpmannssystemer: Gipling i Trøndelag, Skattum på Østlandet og Sørbø i Rogaland, i tillegg til en større virksomhet vi hadde fra før i Bergen. Det innebærer at vi nå med sterkere hånd og forbedret lønnsomhet styrer en egeneid del på over 60 prosent av volumet i Byggmakker. Dette ble en viktig start på vår strategi om å vokse i det norske byggevaremarkedet, sier han.

Mer til proff

Virkes analyse viser at en stadig større del av byggevarebransjens salg går til proffmarkedet. Mens proffsegmentet av sto for 55 prosent av total omsetning i 2015, gikk hele 62 prosent av salget til proffmarkedet i 2018.

- I en god stund har vi sett at private i mindre grad pusser opp selv, stadig flere velger å få fagfolk til å gjøre jobben. Det handler nok om at vi både har bedre råd og at vi er mer gjerrige på tiden vår. Men vi nordmenn er fortsatt verdensmestre på å pusse opp, sier Aslaug Koksvik, direktør i Virke Byggevarehandel.

- I hvilken grad blir byggevarebransjen truet av netthandel?

- Digitalisering og netthandel vil være avgjørende for denne bransjen også fremover. Riktignok preges ikke konkurransen i så stor grad av aktører utenfra, som den gjør innenfor varehandel. Mange aktører jobber nå mye med digitalisering og mer brukervennlige nettbutikker. For kundene vil det bety enklere og mer effektive løsninger, sier hun.

Også Koksvik mener at kjedebytter og oppkjøp vil prege konkurransen mellom aktørene de neste årene.

- I flere år har vi sett en konsolidering i bransjen, der de mindre, frittstående aktørene blir kjøpt opp av de større kjedene. Samtidig er det mindre aktører, som ikke satser landsdekkende, som går godt, sier hun.

Andre økonominyheter:
Bygård ga «lottogevinst»
Testet: Nye BMW 3-serie