STORHANDLER: Roger Jensen driver AS Roger Jensen Trading & co, som er en av Forsvarets største oppkjøpere av utrangert utstyr. Siden 2008 har han kjøpt 66 tunge militære lastebiler fra det norske Forsvaret. I 2013 ble Norge anklaget av FN for å bryte våpenembargoen mot Eritrea da Jensen solgte tidligere militære lastebiler til landet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
STORHANDLER: Roger Jensen driver AS Roger Jensen Trading & co, som er en av Forsvarets største oppkjøpere av utrangert utstyr. Siden 2008 har han kjøpt 66 tunge militære lastebiler fra det norske Forsvaret. I 2013 ble Norge anklaget av FN for å bryte våpenembargoen mot Eritrea da Jensen solgte tidligere militære lastebiler til landet. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Ordkrig om salgsnekt

Selv om de opphevet utestengelsen, hevder departementet at de ikke påla Forsvaret å fortsette salget til en av sine største kunder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Striden om salg av forsvarmateriell har nå utviklet seg til en ordkrig mellom Forsvarsdepartementet og Forsvaret. Stridens kjerne er nå om departementet påla Forsvaret å fortsette handelen med AS Roger Jensen da de sendte denne beskjeden, 31. mars i fjor:

«Forsvarsdepartementet opphever med dette vedtak om midlertidig utestengelse av AS Roger Jensen Trading Co. Ltd til Forsvarets auksjoner»

Forsvaret oppfattet vedtaket som en beskjed om å gjenopprette handelen med en av sine største kunder av overskuddsmateriell. Forsvarsdepartementet sier nå at de aldri har pålagt Forsvaret å fortsette salgene til Kongsberg-firmaet, som FNs sikkerhetsråd mener har brutt våpenembargoen mot Eritrea.

I en finurlig uttalelse til Dagbladet skriver departementet at Forsvaret som selger selv må vurdere hvilke salg som skal gjennomføres. Det til tross for at departementet grep inn og opphevet Forsvarets salgsnekt fordi de mente det ikke fantes noen hjemmel for å utestenge selskapet tross mistanken.

«Departementets vedtak knytter seg til spørsmålet om man formelt midlertidig kan utestenge virksomheter fra Forsvarets auksjoner med hjemmel i eksportkontrollregelverket og forskrift om sanksjoner mot Eritrea, noe det ikke er anledning til. Departementet har ikke gitt et pålegg om salg. Forsvaret må som selger selv vurdere hvilke salg som skal gjennomføres. Departementet har bedt Forsvaret om å vurdere mulighetene for eventuelt å kunne nekte salg til enkeltpersoner, hvor Forsvaret blant annet må ta hensyn til alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper», skriver departementets spesialrådgiver Birgitte Frisch i en uttalelse til Dagbladet.

Kjøper fortsatt Uttalelsen kommer etter at en av landets fremste jusseksperter, professor Hans Petter Graver, i går slaktet departementets behandling av saken. Han mener opphevingen av utestengelsen både er gal, uheldig og kritikkverdig.

AS Roger Jensen og en norsk-eritreisk foretningspartner er anmeldt av Utenriksdepartementet og fortsatt under etterforskning av Politiets sikkerhetstjeneste for brudd på FNs strenge våpenembargo mot skrekkregimet i Eritrea. De har eksportert utrangerte militære lastebiler til diktaturet i Eritrea. Likevel får han fremdeles kjøpe overskuddsutstyr av Forsvaret på grunn av Forsvarsdepartementets vedtak.

I sitt vedtak skriver departementet at de ikke finner at Forsvaret har hjemmel til å utestenge firmaet.

VEDTAK: 31. mars i fjor opphevet Forsvarsdepartementet vedtaket om å nekte AS Roger Jensen adgang til Forsvarets overskuddssalg. Men de mener det er feil å tolke det som et pålegg å la selskapet kjøpe utstyr. Faksimile: Forsvarsdepartementet
VEDTAK: 31. mars i fjor opphevet Forsvarsdepartementet vedtaket om å nekte AS Roger Jensen adgang til Forsvarets overskuddssalg. Men de mener det er feil å tolke det som et pålegg å la selskapet kjøpe utstyr. Faksimile: Forsvarsdepartementet Vis mer

Men nå hevder de at det på ingen måte kan oppfattes som et pålegg om å fortsette salget til selskapet, som er en av Forsvarets største kunder av utrangert utstyr.

Sjokkert Etter det Dagbladet erfarer, vekker Forsvarsdepartementets håndtering sterke reaksjoner innad i Forsvaret. Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har vært under hardt press det siste året på grunn av Dagbladets avsløringer rundt de såkalte «Nigeria-båtene».

- Nå må det være nok. Departementet har snart definert seg bort fra alt ansvar. Nå står de ikke en gang for sine skriftlige pålegg. Hvordan kan dette vedtaket oppfattes som noe annet enn et pålegg om fortsatt salg, spør en sentral aktør i Forsvaret.

Flere Dagbladet har kontaktet opplever departementets håndtering av saken som uriktig og fokusert på å fraskrive eget ansvar, og uttrykker stadig sterkere misnøye med forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

Godkjente svar Avdelingsdirektør og revisor Suzanne Amundsen, som har overtatt ansvaret for salg- og avhendingsseksjonen i FLO, svarer Dagbladet på epost på vegne av Forsvaret. Hun bekrefter at hun utfra instruks er pålagt å oversende alle sine svar til Forsvarsdepartementet for godkjenning.

- Kommunikasjonsavdelingen i FLO koordinerer alle mediehenvendelser med kommunikasjonsenheten i FD, i henhold til Direktiv for kommunikasjonsvirksomhet i Forsvaret, skriver Amundsen.

Det betyr at alle svar Forsvarets underliggende organisasjon FLO formulerer til pressen, må innom departementet og noen av forsvarsministerens nærmeste rådgivere for godkjenning.

- Det betyr salg Om den siste uttalelsen fra Forsvarsdepartementet, skriver Amundsen følgende:

- FD konkluderte i sitt skriv med at FLO sitt vedtak om midlertidig utestengelse av Roger Jensen Trading ble opphevet. FLO følger alle vedtak fra departementet. I dette tilfelle innebar vedtaket at Roger Jensen Trading ikke kunne utestenges fra Forsvarets auksjoner, skriver Amundsen.

På spørsmål om FLO oppfattet departementets vedtak om et pålegg om å fortsette salg, skriver hun:

BILDEBEVIS: En tidligere norsk militær Scania og en tidligere dansk militær Iveco lastebil fotografert av FN-inspektører på havna i Dubai. Bilene kom fra Drammen og minst 17 Ivecoer ble sendt videre til Eritrea. Foto: FN
BILDEBEVIS: En tidligere norsk militær Scania og en tidligere dansk militær Iveco lastebil fotografert av FN-inspektører på havna i Dubai. Bilene kom fra Drammen og minst 17 Ivecoer ble sendt videre til Eritrea. Foto: FN Vis mer

- FLO avhender i henhold til avhendingsordrer fra FD og i tråd med normalinstruksen. Det betyr i all hovedsak salg. Normalinstruksen sier blant annet at staten skal avhende overskuddsmateriell på den økonomisk mest gunstige måten for staten.

FLO avviser at de har fått i oppgave å vurdere andre måter å hindre salg på, slik både Frisch og forsvarsminister Søreide har hevdet overfor både Stortinget og Dagbladet den siste tiden.

- Vi har sett skrivet fra FD til Kontroll- og konstitusjonskomiteen og antar at dette er et oppdrag som vil komme formelt til oss på et senere tidspunkt, skriver Amundsen.