Orkla bak Korsvolds opsjoner

Det var Jens P. Heyerdahl og Orkla som stod bak Steen & Strøms salg av Storebrand-opsjoner til Åge Korsvold , sier Stein Erik Hagen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rimi-Hagen har brukt helga til å tenke over hva som skjedde den gangen i 1998, da opsjonshandelen kom i stand.

- Det hele ble initiert av Orkla. De kontaktet meg om behovet for å selge opsjoner til Korsvold, sier Hagen til Aftenposten.

I 1998 og i år solgte det Hagen-kontrollerte Steen & Strøm opsjoner i Storebrand til Åge Korsvold, konsernsjefen i Storebrand. Han er også fersk styreformann i Orkla. Ifølge Dagens Næringsliv betalte Korsvold ti millioner mindre enn verdien på det åpne markedet. Korsvold skal som Orklas styreformann granske Heyerdahls rolle i Skandias billigsalg av sin aksjepost i Orkla, en aksjepost Rimi-Hagen selv gjerne ville ha.

Nøkkelperson

Hagen seiler nå inn som en nøkkelperson i sagaen om Orkla, Storebrand, opsjoner, jaktlag, vennskap og kjennskap.

Han er kritisk til Heyerdahl og støtter Korsvold, og nå kaster Hagen en brannfakkel inn i diskusjonen om Åge Korsvolds opsjoner i Storebrand. Han har nå trukket en allerede presset Jens P. Heyerdahl inn i saken.

- Jeg ringte Jens P. Heyerdahl. På et møte der flere var til stede sa han at dette var veldig viktig. Vi var enige om at det var positivt når ledelsen i et selskap har personlig interesse i at det går bra, sier Hagen.

Heyerdahl hevder at han ikke ble konferert med før opsjonsavtalen. Orklas informasjonssjef Ole Kristian Lunde sier til NTB at Heyerdahl sier han verken har fått forelagt, sett eller godkjent noen opsjonsavtale.