NY PORTAL: Orkla står bak den nye portalen Plusstid Home, som formidler kontakt mellom privatkunder og vaske-firmaer. Skjermdump: Plusstidhome.no.
NY PORTAL: Orkla står bak den nye portalen Plusstid Home, som formidler kontakt mellom privatkunder og vaske-firmaer. Skjermdump: Plusstidhome.no.Vis mer

Orkla bak ny vaske-portal:
«Vi har ikke noe ansvar for kvaliteten på renholdstjenestene»

Ny tjeneste for hjemmevasking kan være problematisk, advarer Forbrukertilsynet.

(Dagbladet): For kun 379 kroner timen kan du nå bestille «din lokale, pålitelige renholder», lokker nettstedet PlussTid Home.

Nettstedet er en ny portal som formidler kontakt mellom lokale renholdere og privatkunder. Her kan man nå taste inn sitt postnummer for å sjekke om det finnes renholdere i sitt område.

Heleid av Orkla, og med logoene til anerkjente merkevarer som vaskemiddelet Jif og forsikringsselskapet If, garanteres det at kundene skal bli fornøyd.

«Vårt mål er at du som kunde skal være 100% fornøyd med jobben vi gjør. Derfor er vi opptatt av å gjøre alt vi kan for å få det til. Skulle det likevel være noe du ikke er fornøyd med kan du være sikker på at vi tar tak og hjelper deg», reklamerer selskapet med.

Ordene med liten skrift

Men da Dagbladet sjekket vilkårene som kundene må akseptere for å bruke den nye vaske-portalen, finner vi formuleringer som nyanserer tjenestens innhold.

Her er noen av formuleringene vi fant:

  • «Vi leverer ikke renholdstjenester og fungerer ikke som renholdsselskap».

  • «Vi garanterer ikke for renholdstjenestene, at tilbyder stiller opp til avtalt tid, at renholdstjenestene utføres innen avtalte tidsrammer eller med tilfredsstillende kvalitet.

  • Du aksepter at vi ikke kan holdes ansvarlig for tap, kostnader eller ulempe som eventuelt oppstår som følge av renholdstjenestene, slik som skader på eller tyveri av eiendeler.»

  • «Vi blir ikke part i avtaler om utførelse av renholdstjenester mellom deg og tilbyderne, og vi har ikke noe ansvar for kvaliteten på renholdstjenestene».
100% FORNØYD: Slik markedsføres den nye tjenesten. Skjermdump: Plusstidhome.no.
100% FORNØYD: Slik markedsføres den nye tjenesten. Skjermdump: Plusstidhome.no. Vis mer

- Problematisk

Dagbladet spurte direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, om å ta en kikk på nettsidene til Plusstid Home.

- Her ser man logoen til anerkjente selskaper som både Orkla, Jif og If. Når jeg ser på denne nettsiden, så får jeg et inntrykk av at det er Plusstid Home du inngår avtale med, sier Haugseth. Hun påpeker:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dersom det er slik at det faktisk er den enkelte renholder du inngår kontrakt med, og at Plusstid Home verken tar ansvar for at renholderen kommer tidsnok eller at leverer godt nok, er det problematisk.

- Hvis det oppstår en tvist, må forbrukeren i så fall ta krangelen med renholdsselskapet selv. Det er i så fall ikke dette nettsiden gir inntrykk av, sier Haugseth.

Direktøren forklarer at Forbrukertilsynet er opptatt av at det er samsvar mellom markedsføring av tjenester og de tjenestene som faktisk tilbys til forbrukeren.

KRITISK: Da direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, navigerte seg rundt på Plusstid Home, fikk hun inntrykk av at det er Plusstid Home man inngår avtale med. Slik er det ikke. Foto: Kimm Saatvedt.
KRITISK: Da direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, navigerte seg rundt på Plusstid Home, fikk hun inntrykk av at det er Plusstid Home man inngår avtale med. Slik er det ikke. Foto: Kimm Saatvedt. Vis mer

- Ut fra det Dagbladet har funnet i vilkårene kan det se ut som det er en viss avstand mellom hva PlussTid Home markedsfører, og hva de faktisk tilbyr ut til forbrukeren, sier Haugseth.

Hvorvidt selskapets reklame faktisk bryter med markedsføringslovens regler konkret,er ikke et spørsmål Haugseth ønsker å uttale seg om per tidspunkt.

- Da måtte vi i så tilfelle undersøkt nærmere. Men det jeg kan si, er at vi har et spesielt fokus på denne typen plattformtjenester nå. Vi gjør løpende vurderinger om hvilke selskaper vi bør se nærmere på, og vi tar dette selskapet med inn i disse vurderingene.

Styreleder vil rydde opp

- Når det gjelder dette med å komme for sent, er det et forhold mellom renholderen og kunden, sier styreleder i PlussTid Home, Arve Heltne til Dagbladet.

Han er enig i at flere av formuleringene i selskapets vilkår slik de nå fremstår, slår uheldig ut.

- Dagbladet er den første som gjør oss oppmerksom på dette. Det er vi takknemlige for. Det er bra at dette kommer opp, slik at vi får mulighet til å endre på ordlyden.

Heltne forklarer at vilkårene som i dag presenteres på selskapets sider er utdaterte.

- Orkla tok over et digitalt konsept som er utviklet av to polske gutter. Vilkårene stammer fra deres konsept, men vil ikke bli med videre når vi lanserer en ny versjon av hjemmesidene våre innen juni måned, sier Heltne. Han forklarer at portalen er laget slik at kundene kan gi renholderen en rating.

AVVISER ANSVAR: «Som nevnt har vi ikke noe ansvar for at renholdstjenestene blir utført til rett tid og på med god kvalitet, og at det ikke forekommer skade på eller tyveri av gjenstander og lignende», heter det i de gjeldende vilkårene for Plusstid Home. Skjermdump: Plusstidhome.no.
AVVISER ANSVAR: «Som nevnt har vi ikke noe ansvar for at renholdstjenestene blir utført til rett tid og på med god kvalitet, og at det ikke forekommer skade på eller tyveri av gjenstander og lignende», heter det i de gjeldende vilkårene for Plusstid Home. Skjermdump: Plusstidhome.no. Vis mer

- Kunden bestemmer alltid hvor tilfreds han eller hun er med renholderen og vi oppmuntrer til å gi ærlige og direkte tilbakemeldinger i vår digitale plattform, sier Heltne. Han fastholder at selskapets reklame om å stille opp for kundene hvis noe går galt, står ved lag.

- I første omgang er det naturlig at vedkommende renholder får en mulighet til å rydde opp for seg. Men ettersom all kommunikasjon går gjennom portalen, har vi innblikk i alt. Vi vil alltid stille opp for kunden.

Heltne forteller videre at det så langt har vært få klager fra kundene.

Vil rydde opp i bransjen

Tanken bak PlussTid Home er, ifølge styreleder Heltne, å «rydde opp» i renholdsbransjen.

Fra og med 1. juli vil privatpersoner som kjøper vaskehjelp ha plikt til å undersøke at de kjøper fra en godkjent bedrift. Dette er en plikt som hittil kun virksomheter har hatt.

– Nå fjerner vi unntaket, slik at også private må sjekke at renholdet de kjøper er godkjent, uttalte arbeids- og sosialminister Anniken Haugli (H) til NRK tidligere denne måneden.

Hos PlussTid Home kan kundene være trygg på at alle renholderne er godkjent, lover styreleder Heltne.

- For å bekjempe svart økonomi i renholdsbransjen stiller vi som krav at alle som ønsker tilby renholdstjenester gjennom vår portal, må drive et eget selskap. Dette selskapet må være godkjent av Arbeidstilsynet, og hver renholder må i tillegg gjennom vårt opplæringsprogram, sier styreleder Arve Heltne.