OSL: - Ingen sikkerhetsrisiko å fly på Gardermoen

Innflygingsanlegget på den nye hovedflyplassen på Gardermoen har sviktet seks-sju ganger siden åpningen av flyplassen 8. oktober. Ifølge Oslo lufthavn (OSL) er både flymannskap og passasjerer likevel trygge ved landinger på Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alle innflygingssystemer som er i bruk er nøye testet og utprøvd og godkjent under svært strenge kriterier av Luftfartsinspeksjonen før flyplassen åpnet i fjor, understreker OSL.

Luftfartsinspeksjonen og OSL arbeider for tiden med å oppgradere instrumentlandingssystemene for neste system - såkalt kategori 2 - det vil si for landinger der kravet til horisontal sikt er redusert til 400 meter.

Feilstyring

Flygere fra både Braathens og SAS har rapportert om at den såkalte retningsstrålen har slått krøll på seg. Flyene er helt avhengige av radiostrålen for å treffe midt på rullebanen. Feilen har inntruffet like før landing når flyene er i 50-60 meters høyde. I ett av tilfellene skal et Braathens-fly ha fått svært kraftig utslag.

Systemene er blitt kontrollert flere ganger, blant annet av Luftfartsverkets kontrollfly, uten at det er avdekket feil eller uregelmessigheter.

Trøbbel

Flyplassen har på grunn av feilmeldingene hittil ikke tatt i ordinær bruk kategori 2-systemet, og flyene kan dermed ikke lande på Gardermoen når den horisontale sikten er mindre enn 550 meter og den vertikale sikten 70 meter. Heller ikke på Fornebu - som bare hadde utstyr for kategori 1-landing - var det mulig å lande under dårligere forhold.

Ingen skjønner hvorfor anlegget plutselig klikker. Fredag ble saken drøftet på et møte mellom flyplassen, Luftfartsverket, leverandøren og flere tilkalte eksperter.

(NTB) -------------------------------------