VELGER MILJØTAXI: Byråd Lan Marie Berg (Mdg) vil legge frem en ny forskrift for å lage en utslippsvennlig drosjepark. Her med byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
VELGER MILJØTAXI: Byråd Lan Marie Berg (Mdg) vil legge frem en ny forskrift for å lage en utslippsvennlig drosjepark. Her med byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Oslo-byrådet vil fjerne alle diesel-taxier innen 2022

Det rødgrønne byrådet i Oslo følger opp valgløftene om å gjøre taxi-parken utslippsfri.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi foreslår en forskrift som stiller krav om utslippsfrie taxier så snart vi kan, sier byrådssekretær Daniel Rees (MDG) på spørsmål fra Dagbladet.

Rees arbeider for samferdeselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg i Oslo. Det rødgrønne byrådet i Oslo gikk til valg på å gjøre taxi-næringa i Oslo utslippsfri. Etter at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forrige uke ga klarsignal for lokale miljøkrav for taxier, er det mulig å omsette løftene til konkret politikk.

År 2022

Ifølge byrådserklæringen er Oslo-byrådets mål å «jobbe for at alle drosjer i Oslo er utslippsfrie i løpet av bystyreperioden». Det løftet ryker trolig, selv om byrådet nå får mulighet til å vedta nye miljøforskrifter.

- Vi skulle ønske at det lot seg gjøre å innføre miljøkravene enda raskere, men Stortinget har vedtatt en overgangsperiode på fire år fra vedtaket fattes lokalt, og da forholder vi oss til det. Samtidig opplever vi at drosjenæringen selv er veldig positive, sier Rees.

Dermed kan Oslo kommune tidligst kreve diesel-taxiene vekk fra gaten innen 2022.

- Kan du bekrefte at byrådet vil gå for et krav om nullutslipp?

- Det er det vi ønsker i utgangspunktet, ja. Vi ønsker å stille så strenge og så miljøvennlige krav som mulig. Forbud er ikke eneste virkemiddel, understreker Rees.

Lan vil velge miljø-taxi

Dagbladet har tidligere omtalt at samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg det siste halvannet året har latt være å kjøre miljø-drosjer på sine reiser i Oslo ved en rekke anledninger, til tross for flere taxi-selskaper i Oslo tilbyr løsninger for å bestille det.

Hennes byrådssekretær bekrefter at de frem til taxi-parken er utslippsfri vil velge miljøvennlige taxier når det er mulig.

- Vi ønsker å være med på å støtte opp om en utslippsfri taxinæring. Det at det blir flere og flere miljøvennlige taxier i Oslo gjør det lettere for både oss og folk flest å velge miljøvennlig når de stopper en bil på gata, sier byrådssekretær Rees til Dagbladet.

Taxinæringen: - Ambisiøse mål

Glenn Tuxen i Norges taxiforbunds avdeling i Oslo sitter i prosessgruppen som kommunen har laget for å innføre forskriften om miljø-taxi. Han er positiv, men mener at svært mye må på plass før taxi-markedet blir utslippsfritt.

MILJØBYRÅDENS SEKRETÆR: Daniel Rees, MDG. Foto: Alex Asensi.
MILJØBYRÅDENS SEKRETÆR: Daniel Rees, MDG. Foto: Alex Asensi. Vis mer

- Per i dag er det kun fire ladepunkter for drosjer i hele Oslo. Det er også i praksis ingen velegnede el-biler på markedet som egner seg for drosjebruk, påpeker Tuxen.

Han eier selv en el-taxi, men den har for kort kjøretid til at det blir lønnsomt i lengden, sier Tuxen, som hevder det mangler mye på infrastruktur-siden.

- Hvor skal 1790 drosjebiler lades en gang om dagen, når det bare er fire ladestasjoner i dag, spør Tuxen.

Byrådssekretær Daniel Rees sier han er kjent med problemstillingen knyttet til el-biler.

- Elbilmarkedet er i en rivende utvikling hvor mange nye modeller kommer på markedet i år og neste år, sier Rees.

Han understreker at kommunen nå følger nøye med.

- Man trenger å gå gjennom de tilgjengelige bilmodellene for å kunne sikre at kravene som kommer i forskriften er gjennomførbare. Dette er en del av det arbeidet som nå pågår i Bymiljøetaten, sier Rees.

- Arbeidet vil pågå utover sommeren. Så er planen at miljøkravene skal legges from for bystyret våren 2018.