LIVSFARLIG LUFT: Svevestøv-nivået i Oslo er langt mer helsefarlig enn hva kommunen har fortalt om på sine nettsider. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
LIVSFARLIG LUFT: Svevestøv-nivået i Oslo er langt mer helsefarlig enn hva kommunen har fortalt om på sine nettsider. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Dagbladet gransket svevestøv-målingene i Oslo:

Oslo-byrådets luft-løfte brutt 191 dager

Svevestøv er ikke noe stort problem, hevder Oslo kommune på sitt nettsted. Dagbladets gjennomgang viser noe annet.

(Dagbladet): Hvert år dør mange mennesker for tidlig som følge av helsefarlig svevestøv i Oslo, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI). Derfor lovte det rødgrønne Oslo-byrådet en kraftig reduksjon av svevestøv, da de tok over makten i hovedstaden høsten 2015.

I byrådserklæringen heter det at de vil «holde lokale utslipp som svevestøv under helsemyndighetenes anbefalinger».

Dagbladet har gått gjennom Bymiljøetatens daglige målinger ved målestasjoner i Oslo fra november 2015 til mai 2017. Gjennomgangen viser at svevestøvet har overskredet helsemyndighetenes anbefalinger hele 191 dager.

Legger man helsemyndighetenes luftkvalitetskriterier til grunn, har det også vært langt flere dager med dårlig luftkvalitet enn hva kommunen hittil har fortalt om på sine egne nettsider.

Oslo-lufta ble ikke bedre

Dagbladet har luftet Oslo-byrådets svevestøv-løfte for seniorforsker Dag Tønnesen ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).

– Med den faglige bakgrunnen jeg har, så hadde jeg aldri turt å gi noe slikt løfte. I praksis er det ingen som kan garantere et så lavt nivå. Grunnen til det, er variasjonen i værforhold fra det ene året til det andre, sier Tønnesen til Dagbladet. Han har hovedfag i meteorologi fra Universitet i Oslo.

– Har dere merket noen markant forbedring av luftkvaliteten i Oslo de siste to årene?

– Ikke de siste to årene, nei. Den mest dramatiske reduksjonen av svevestøvnivåene i Oslo så vi på midten av 2000-tallet. Det skyldtes hovedsakelig innføring av piggdekkgebyr og innføring av miljøfartsgrense.

Folkehelseinstituttet er øverste helsemyndighet for luftkvaliteten i Norge. Det helsefarlige svevestøvet som kan trenge ned i luftveiene kalles PM10 på fagspråket.

instituttets nettsted går det fram at alle døgn med gjennomsnittsmålinger på over 30 mikrogram per kubikkmeter (30 µg PM10/m³) representerer en helserisiko for befolkningen.

– Det er rene helsefaglige vurderinger som ligger bak våre anbefalinger. Vi har flere studier som viser at antallet akutte dødsfall og sykehusinnleggelser øker når svevestøvet kommer over dette nivået, bekrefter fungerende direktør Johan Øvrevik overfor Dagbladet.

Han leder avdelingen som har laget helsemyndighetenes anbefalinger om svevestøv.

– Det er hovedsakelig folk med alvorlige lungesykdommer som astma eller hjerte- og karsykdommer som vil kunne påvirkes ved kortvarige nivåer over 30 µg/m³, sier Øvrevik.

SKUFFET: Leder i Greenpeace Truls Gulowsen. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer

Bruker høyere verdier

Likevel har Oslo kommune valgt å operere med høyere luftforurensningsverdier, når de forteller innbyggerne om tilstanden i hovedstaden.

På kommunens temasider om «Miljø og klima» gir kommunen inntrykk av at svevestøv ikke er noe stort problem for byens innbyggere.

«Døgngrenseverdien for PM10 var tidligere et stort problem i Oslo, men har stort sett blitt overholdt de siste årene», skriver kommunen.

Ved nærmere undersøkelser viser det seg at kommunens tall ikke forteller hvordan det går med byrådets mål om svevestøv, som er å overholde helsemyndighetenes grense på 30 mikrogram svevestøv per døgn.

I stedet opererer kommunen med en grense på 50 mikrogram per døgn, noe som gir langt færre brudd.

KOMMUNENS INFO: Overskridelser av reglene for svevestøv-konsentrasjon per døgn "var tidligere et stort problem i Oslo", skrev Oslo kommune da Dagbladet sjekket 5. september. Vis mer

– Dette var skuffende å høre. Her gir Oslo-byrådet et inntrykk av at man pynter på resultatet ved å legge en annen grense til grunn enn det man har sagt at man skal holde. Det virker rett og slett litt rart, sier Truls Gulowsen i Greenpeace til Dagbladet.

Grensa på 50 mikrogram er hentet fra forurensningsforskriften, som regulerer brudd på norsk lov.

Her er avvikene

Bymiljøetaten har gitt Dagbladet innsyn i grunnlagstallene fra målestasjonene. Det er først når vi analyserer disse dataene, at avvikene mellom kommunens informasjon og politikernes løfter kommer fram:

  • 353 flere avvik i 2015: Mens kommunens tall forteller om 111 overskridelser målt ved byens målestasjoner i 2015, finner Dagbladet totalt 464 overskridelser når vi sjekker grunnlagsdataene for svevestøv, og setter grensen på maksimum 30 µg per døgn. Det er 353 flere avvik enn kommunen informerer om.

  • Hundrevis av avvik i byrådsperioden: Målingene ved kommunens målestasjoner viste 480 tilfeller av svevestøv-konsentrasjon på over 30 µg per døgn i 2016. Frem til mai i år var det 216 avvik.

  • 191 døgn med helsefarlig luft: Fordelt på antall dager har det vært helsefarlige nivåer av svevestøv 191 dager i Oslo etter at det rødgrønne Oslo-byrådet tok over makten.

Tar selvkritikk

Det er byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne (MDG), som har ansvaret for å levere på Oslo-byrådets løfter om å holde svevestøvnivået under helsemyndighetenes anbefalinger.

– Det som har vært hovedfokuset mitt siden jeg kom inn i byråd for to år siden, har vært å få på plass tiltak mot luftforurensning fra svevestøv i Oslo, ikke på hvordan informasjonen presenteres på kommunens nettsider, sier Berg.

Kommunens nettsted inneholder ingen grunnlagstall. De ferskeste tallene kommunen hadde publisert da Dagbladet sjekket, var antallet svevestøv-avvik fra 2015 - målt etter forurensningsforskriftens grenseverdier.

Men verken grunnlagstall eller avvik i perioden fra 1. januar 2016 fram til i dag var tilgjengelig.

Det betyr at kommunen bare har offentliggjort informasjon om svevestøvnivåene for de første to månedene fra det rødgrønne Oslo-byrådets styringsperiode.

TAR SELVKRITIKK: Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier hun vil ta initiativ til å endre informasjonen på kommunens hjemmesider som følge av Dagbladets artikkel. Foto: Scanpix-NTB Vis mer

Miljøbyråd Berg tar nå selvkritikk på kommunens vegne for at målingene på kommunens nettsider ikke tar utgangspunkt i helsemyndighetenes anbefalinger.

– Akkurat når det gjelder svevestøv så er jeg helt enig i at vi må få på plass en bedre framstilling slik at folk lettere kan følge med. Informasjon om brudd på helsemyndighetens anbefalinger, bør også være tilgjengelig, i tillegg til de juridiske kravene vi er pålagt å rapportere på, sier Berg.

Hennes byrådssekretær, Daniel Rees, understreker samtidig at kommunen hele tiden har sittet på grunnlagstallene Dagbladet omtaler.

– Hvis du ringer og spør, så finnes dataene, de er bare ikke tilgjengeliggjort på nettsiden, skriver Rees i en epost.

Varsler endringer

At det hittil har vært 191 dager med mer svevestøv enn helsemyndighetene anbefaler og Oslo-byrådet har lovet, kommer derfor ikke overraskende på miljøbyråd Berg.

– Nei, jeg vil ikke si at det tallet kommer overraskende på. Vi vet jo at svevestøv er et stort problem i Oslo, og det er derfor vi også gjennomfører en rekke tiltak for å få ned luftforurensningen fra svevestøv.

– Da vi kom inn i byråd var verktøykassa mot luftforurensning ganske tom. På kun to år har vi fått på plass en rekke store og små tiltak, sier Berg videre.

Byråden forklarer at grunnen til at Oslo-byrådet har lovet å holde seg til helsemyndighetenes anbefaling, er at svevestøvet er et stort problem i Oslo.

– Vi vet at 185 mennesker dør for tidlig hvert år i Oslo på grunn av svevestøv. Vi har derfor fått på plass en rekke tiltak, men mye tyder på at vi også trenger flere tiltak, sier byråd Berg.

Flere tiltak

– Jeg synes det er veldig bra at Dagbladet tar opp denne saken. Veldig ofte er det sånn at media sitt bilde av hva vi gjør i Oslo nettopp for å få ned luftforurensningen har vært at vi skal straffe bilistene, eller at vi gjør det vondt og vanskelig å bo i Oslo, sier Berg.

– Denne saken viser jo nettopp hvor viktig dette arbeidet er, og det har vi jobbet ganske mye for å få aksept for, sier Berg videre.

– Det vi allerede har fått til, er å øke piggdekkavgiften, slik at vi får mer penger til å vaske veiene. Vi har faktisk femdoblet vaskingen av veiene. Og så har vi fått på plass økte bompenger. Fra 1. oktober øker bompengene og fra 1. mars får vi på plass en ny bomring for Oslo, sier byråd Berg. Hun avslutter:

– Da kommer vi til å få ned biltrafikken kraftig i Oslo. Det kommer til å bli en stor endring i Oslo, og det er den største endringen i bomsystemet siden 1990-tallet. Vi mener det er nødvendig, blant annet for å forbedre luftkvaliteten.