UENIGE: Operatøren av den populære bysykkelordningen i Oslo og leverandøren av sykler og det digitale systemet krangler om penger. Foto: NTB Scanpix
UENIGE: Operatøren av den populære bysykkelordningen i Oslo og leverandøren av sykler og det digitale systemet krangler om penger. Foto: NTB ScanpixVis mer

Oslo bysykkel kan bryte sammen

Pengekrangel kan gi hovedstadens nye bysykkelordning mye trøbbel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Kapital): I april i år løste sykkelbyråd Lan Marie Nguyen Berg ut den første sykkelen i den nye bysykkelordningen i Oslo. Nå kan ordningen i verste fall bryte sammen som følge av pengekrangel, skriver Kapital.

- Sharebike forsøker å fremtvinge betaling for krav som er uberettiget eller omtvistet. Det vises til varsel om søksmål hvor en truer med å skru av server, samt kreve tilbakelevering av solgte varer, for å tvinge frem betaling av ni millioner kroner, anfører Urban Infrastructure Partner (UIP), som drifter Oslo Bysykkel, ifølge en kjennelse fra Oslo byfogdembete datert 10. oktober.

Ba om midlertidig forføying

Sharebike, som leverer sykler, stativer og det digitale styringssystemet for bysykkelordningen, mener nemlig ifølge Kapital at operatørselskapet UIP skylder dem over ni millioner kroner.

På grunn av dette stanset de levering av sykler og reservedeler, og vurderer også å slå av serveren som styrer bysykkelsystemet hvis betaling fortsatt uteblir.

I saken som ble behandlet i Oslo byfogdembete, ba UIP ifølge Kapital retten å pålegge Sharebike å levere de reservedelene som trengs for å drifte bysykkelordningen, samt å nedlegge forbud mot å slå av serveren. Det fikk de imidlertid ikke medhold i.

- Bysykkelordningen er svekket, og det er fare for at ordningen bryter sammen hvis det ikke leveres deler til syklene, anfører UIP ifølge kjennelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjenopptatt leveranser

Av kjennelsen fremgår det at partene over tid har vært uenige om en rekke fakturaer sendt fra Sharebike til UIP. Mens førstnevnte altså mener at UIP skylder rundt ni millioner kroner, mener UIP at 2,35 millioner kroner er berettiget og skal betales.

– Dette er en pågående diskusjon om flere ting mellom oss som kunde og Sharebike som leverandør. Jeg vil ikke si noe mer om interne diskusjoner oss imellom, sier daglig leder i UIP, Axel Eugen Bentsen, og påpeker at “saken har løst seg” og at leveranser er gjenopptatt.

Daglig leder Jan Tore Endresen i Sharebike forteller at UIP nå har betalt de 2,35 millionene, pluss et beløp for reservedeler.

– Flere ganger på rad har vi latt UIP få varer uten at de er betalt, og så har de heller ikke betalt dem i etterkant. Det er derfor vi står i den situasjonen at vi har endel penger til gode. Det er også tvist om noen regninger som vi prøver å få avklart, sier Endresen, som imidlertid påpeker at de har en pågående diskusjon om det gjenværende beløpet, men at det ikke er noen umiddelbar fare for at serveren slås av.

PAPP-SYKKEL: Her er sykkelen som kan revolusjonere sykkelindustrien. Det mener mannen bak doningen, israeleren Nimrod Elmish. Sykkelen er laget av resirkulert papp og koster rundt 50 kroner å lage. Video: NTB Scanpix Vis mer

Flere nyheter:

Masseflukt fra advokatfirma
Den viktigste Røkke-triggeren av alle
Hegnar om «hysteriske boligpriser»