Oslo-fart

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Ifølge politiske løfter har Oslo alltid satset på kollektivtrafikken. I praksis har det motsatte skjedd. De neste tre åra er det planlagt å bygge 2 kilometer kollektivfelt i Oslo og Akershus. De siste ti åra er det bygd hele 3,1 kilometer. Resultatet er at trikker og busser snirkler seg fram med en gjennomsnittsfart på 16- 18 kilometer i timen, kan Dagsavisen fortelle.
  • Det er ikke rart at så mange satser på privatbilen under slike forhold. Det er ille for miljøet og tragisk for innbyggerne. Oslo kan ikke slå seg til ro med at byen har landets eneste T-bane. Den når jo ikke alle. Og når Oslo kjøper nye trikker, bråker de som besatt, slik at de må bygges om. Innkjøperne hadde åpenbart glemt å prøvekjøre de rådyre italienske kolossene. Men nye motorer hjelper lite på farten når skinnegangene er de samme gamle og framkommeligheten like elendig. Neste år er det valg igjen. Kollektivtrafikken blir på nytt et satsingsområde. Garantert.