God trafikk: Fergen "Oslo XI" legger til ved kai på Langøyene i Oslofjorden. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
God trafikk: Fergen "Oslo XI" legger til ved kai på Langøyene i Oslofjorden. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Oslo-Fergene er en pengemaskin

Siden 1917 har Oslo-Fergenefraktet passasjerer ut til øyene i Oslofjorden. Nå renner pengene inn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 99 år har det privateide selskapet Oslo-Fergene fraktet reisende mellom fastlandet og øyene i Oslofjorden, skriver Finansavisen.

I 2015 fikk selskapet historisk gode tall. Ny plassering og passasjerrekord gjorde at omsetningen nådde 41 millioner kroner, en økning på 32 prosent fra året før.

Pengene renner inn på bunnlinjen, og årsresultatet endte på 9,9 millioner kroner i fjor, opp fra 8,4 millioner året før.

735.953 reisende

Helt frem til mars 2015 kjørte fergene fra Vippetangen ved Akershus slott og festning i Oslo. Etter at fergene begynte å kjøre fra Rådhusbrygge 4 mellom Akershusstranda og Aker Brygge har antall reisende med fergene blitt rekordmange.

735.953 personer reiste med Oslo-Fergene i 2015, en økning på 5 prosent fra året før, skriver Finansavisen.

På selskapets hjemmesider gis den nye plasseringen æren for økningen i passasjertallene.

«Tross en sommer med lite sol ble det rekord, og flyttingen har ført til flere reisende», står det på hjemmesidene.

8,5 millioner i utbytte

Oslo-Fergene kjører på kontrakt med Ruter, som er ansvarlig for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Kontrakten går ut i 2018, ifølge årsrapporten.

Therese Pettersen (31) er fjerde generasjons reder og største eier med 45 prosent av aksjene i Oslo-Fergene. Etter samlet overskudd på totalt 18 millioner de to siste årene, tok eierne i 2015 ut 8,5 millioner i tilleggsutbytte, ifølge Finansavisen.

Oslo-fergene har ikke vært tilgjengelig for kommentar.