El-sparkesykler

Oslo har fått nok - nå taues elsparkesyklene inn

Elsparkesykler som ligger slengt rundt på fortau og gater i Oslo blir nå tauet inn. Regningen sendes selskapene.

EL-SPARKESYKLER: Elektriske sparkesykler har blitt veldig populære, men flere reagerer nå på hvordan de blir parkert. Reporter / Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Vi har forventet at selskapene skulle ta samfunnsansvar og at situasjonen skulle bedre seg. Det har den ikke gjort, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Det befinner seg på nærmere 13.000 elsparkesykler i hovedstaden og alarmen har gått i lang tid om å få på plass reguleringer.

Men nå er det slutt på det ville vesten i Oslo.

- Vi starter med å hente inn og samle opp elsparkesykler som er til hinder for andre trafikanter. For at selskapene skal få dem tilbake, må de betale et gebyr. Når vi må gjøre jobben for selskapene og passe på at de overholder lover og regler, må de ta regningen - ikke skattebetalerne, sier Hermstad, som foreløpig ikke vet hvor stort selvkost-gebyret vil være.

Samtidig sender nå Oslo-byrådet et brev til Samferdselsdepartementet, der de ber om å være pilotkommune for å innføre strengere reguleringer.

For dagens situasjon er uholdbar, ifølge Hermstad.

Forbud nattetid

Før helgen slo legevakten alarm etter å ha sett mange alvorlige skader i løpet av sommeren.

- Oslo skadelegevakt vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler på natta. Vi håper de ansvarlige handler raskt, sa overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt til NTB.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer