EL-SPARKESYKLER: Elektriske sparkesykler har blitt veldig populære, men flere reagerer nå på hvordan de blir parkert. Reporter / Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

El-sparkesykler

Oslo har fått nok - nå taues elsparkesyklene inn

Elsparkesykler som ligger slengt rundt på fortau og gater i Oslo blir nå tauet inn. Regningen sendes selskapene.

Publisert

- Vi har forventet at selskapene skulle ta samfunnsansvar og at situasjonen skulle bedre seg. Det har den ikke gjort, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Det befinner seg på nærmere 13.000 elsparkesykler i hovedstaden og alarmen har gått i lang tid om å få på plass reguleringer.

Men nå er det slutt på det ville vesten i Oslo.

HVERDAGEN: Blinde, svaksynte og dem som bruker rullestol har en utfordrende hverdag i Oslo om dagen. Bildet ble tatt før helgen.Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
HVERDAGEN: Blinde, svaksynte og dem som bruker rullestol har en utfordrende hverdag i Oslo om dagen. Bildet ble tatt før helgen.Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

- Vi starter med å hente inn og samle opp elsparkesykler som er til hinder for andre trafikanter. For at selskapene skal få dem tilbake, må de betale et gebyr. Når vi må gjøre jobben for selskapene og passe på at de overholder lover og regler, må de ta regningen - ikke skattebetalerne, sier Hermstad, som foreløpig ikke vet hvor stort selvkost-gebyret vil være.

Samtidig sender nå Oslo-byrådet et brev til Samferdselsdepartementet, der de ber om å være pilotkommune for å innføre strengere reguleringer.

For dagens situasjon er uholdbar, ifølge Hermstad.

- UHOLDBART: Arild Hermstad mener elsparkesyklene er et bra tilskudd, men situasjonen der de ligger slengt rundt på fortau er uholdbar. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
- UHOLDBART: Arild Hermstad mener elsparkesyklene er et bra tilskudd, men situasjonen der de ligger slengt rundt på fortau er uholdbar. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Forbud nattetid

Før helgen slo legevakten alarm etter å ha sett mange alvorlige skader i løpet av sommeren.

- Oslo skadelegevakt vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler på natta. Vi håper de ansvarlige handler raskt, sa overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt til NTB.

Mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i Oslo gjør det mellom klokka 22 og 07. I juli ble tolv personer alvorlig skadd - ti av dem var påvirket av alkohol, ifølge NTB.

- Dere ønsker et forbud på natta?

- Det er nå en helt uholdbar situasjon der man mange kjører i fylla på nettene i helgene. Det å hindre gud og hvermann å sykle i fylla på natta er langt vanskeligere enn om selskapene hadde stengt tjenesten når folk skal hjem fra fest. Vi kan ikke fortsette å ha det sånn at folk sparker seg hjem med to i promille, sier Hermstad, som er forundret over at KrF-statsråd Knut Arild Hareide ikke jobber raskere med å få på plass reguleringer.

- Vi må også kunne stille krav til det totale antallet i byen og hvor de er. Dette er langt enklere enn bysyklene, som trenger store stativer. Elsparkesyklene har også fordelen at de er absolutt over alt, men da må det komme på plass et system som gjør at de ikke hindrer blinde og svaksynte å bruke byen ved at de ligger slengt på fortauene, sier Hermstad.

- Ingen sykkel

Både Bergen og Trondheim har fått problemer i rettssystemet etter forsøk på reguleringer. Hermstad er trygg på at Oslos løsning ved å bruke veitrafikkloven for å rydde gater og fortau er innenfor det de har lov til å gjøre innenfor dagens regelverk.

- Kravet vårt for å taue dem inn er at vi dokumentere at elsparkesyklene er til hinder for framkommeligheten og utgjør en fare for trafikken. De er dermed i strid med veitrafikkloven. Det de har gjort i Bergen og Trondheim er generelt å si at man må ha en tillatelse fra kommunen.

- Det er nå over et år siden Une Bastholm (MDG) foreslo på Stortinget å regulere elsparkesyklene, men fortsatt har ingenting skjedd fra verken Storting eller regjering. Dette kan løses veldig enkelt ved å kalle dem for noe annet enn en sykkel. En elsykkel er en sykkel - du må tråkke rundt for at den skal bevege seg framover. Elsparkesyklene er 100 prosent et motordrevet kjøretøy, dette burde ikke være vanskelig i det hele tatt, sier Hermstad.

- Samferdselsdepartementet har lovet å komme med et regelverk til våren, hvorfor kan dere ikke vente til neste sesong?

- Det er ikke godt nok for oss. Det er flere måneder igjen av sesongen og noen selskaper har dem ute hele vinteren. Vi har hele tiden vært tydelig på at vi ønsker et sånt tilbud, det vil også være en fordel for avlastningen av kollektivtrafikken under coronakrisen. Dette er et verdifullt tilskudd, men da må det reguleres bedre, sier Arild Hermstad.

Voi: - Ikke noe varsel

Voi er en av aktørene som er til stede i hovedstaden. Christina Moe Gjerde er sjef i selskapet og forteller at de har daglige patruljer som rydder feilparkerte elsparkesykler - og at de har økt frekvensen de siste ukene.

Moe Gjerde reagerer på at hun må lese Dagbladet for å få vite om den nye virkeligheten for bransjen.

- Vi har ikke fått noe varsel om dette. Det er beskrivende for hvordan byrådet har forholdt seg til dialogen med aktørene. Vi etterlyser mer dialog og mer politisk handlekraft om langsiktige tiltak, skriver Moe Gjerde i en e-post til Dagbladet.

- Vi støtter at det tas grep. Verken byens innbyggere, medtrafikanter eller aktørene er tjent med situasjonen slik den er nå. Vi forstår at folk er frustrerte. Men politikerne behandler bare symptomene. Vi håper byrådet i Oslo nå har fått øynene opp for at det må ta et større ansvar for helheten, skriver Moe Gjerde videre.

Voi-sjefen opplyser også om at de har innført parkeringssoner og tatt initiativ overfor de andre aktørene til å samordne patruljering etter feilparkerte sykler.

Frp i 2018: - Litt mer moro

Aina Stenersen (Frp), som er leder av Helse- og sosialutvalget i kommunen, er fornøyd med at byrådet nå tar grep, men påpeker at de satte søkelys på problematikken allerede i fjor.

- Det er flott at det ser ut til å danne seg en felles front for å innføre reguleringer på bruken av elsparkesykler. Folk i Oslo, og selvsagt andre byer i landet, skal kunne bruke fortauene på en trygg og god måte, sier Stenersen til NTB.

- Nå må regjeringen ta tak, før det blir enda flere ulykker og skader. Jeg er glad for at byrådet i Oslo endelig innser at de også må ta sitt ansvar og ta tak i situasjonen, legger hun til.

Det var Fremskrittspartiet i regjering ved samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som endret reguleringen slik at elsparkesykler ble klassifisert som sykler og ikke motoriserte kjøretøy.

- Enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen. Nå forenkler vi regelverket for små elektriske kjøretøy, som el-sparkesykler og ståhjulinger. De ligner mye på sykkel med tanke på bruksområde. Derfor likestiller vi nå slike kjøretøy. De skal nå kunne brukes på samme områder og under samme vilkår. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i 2018.

Endringen førte til etableringen av utleiesyklene i de største norske byene.

Saken er oppdatert med uttalelser fra Voi og Aina Stenersen.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer