- Vi har forventet at selskapene skulle ta samfunnsansvar og at situasjonen skulle bedre seg. Det har den ikke gjort, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Det befinner seg på nærmere 13.000 elsparkesykler i hovedstaden og alarmen har gått i lang tid om å få på plass reguleringer.
Men nå er det slutt på det ville vesten i Oslo.
- Vi starter med å hente inn og samle opp elsparkesykler som er til hinder for andre trafikanter. For at selskapene skal få dem tilbake, må de betale et gebyr. Når vi må gjøre jobben for selskapene og passe på at de overholder lover og regler, må de ta regningen - ikke skattebetalerne, sier Hermstad, som foreløpig ikke vet hvor stort selvkost-gebyret vil være.
Samtidig sender nå Oslo-byrådet et brev til Samferdselsdepartementet, der de ber om å være pilotkommune for å innføre strengere reguleringer.
For dagens situasjon er uholdbar, ifølge Hermstad.
Forbud nattetid
Før helgen slo legevakten alarm etter å ha sett mange alvorlige skader i løpet av sommeren.
- Oslo skadelegevakt vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler på natta. Vi håper de ansvarlige handler raskt, sa overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt til NTB.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger