Oslo kommune kan også stille tiden på parkeringsapparatene

Men det blir ansett som dokumentforfalskning å trikse med apparatene.

AVSKJEDIGELSESGRUNN: Å trikse med apparatene i kommunen blir ansett som dokumentforfalskning, sier pressekontakt i bymiljøetaten. 

Foto: Berit Roald / Scanpix
AVSKJEDIGELSESGRUNN: Å trikse med apparatene i kommunen blir ansett som dokumentforfalskning, sier pressekontakt i bymiljøetaten. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Parkeringsselskapet Q-park bekrefter at klokkeslettene på bøtene kan endres. Det er nødvendig, sier Lars Monsen i selskapet, men legger til at det alltid vil være utro tjenere i alle yrker.

Fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, sier saken er svært urovekkende.

- Slik jukset jeg med bøtene. Les P-vaktens avsløringer. (Krever abonnement)

Leif Arne Kristiansen, pressekontakt for Bymiljøetaten, bekrefter overfor Dagbladet at denne funksjonen også finnes på apparatene til Oslo kommunes 85 parkeringsbetjenter.

- Ja, det vil være mulig å endre tiden på våre apparater, men vi har ingen saker hvor dette har vært en aktuell problemstilling. Parkeringsgebyr er ikke en hovedinntektskilde for Bymiljøetaten, vi får våre bevilgninger over kommunebudsjettet, sier Kristiansen.

Han mener Bymiljøetatens fremste oppgave er å kontrollere feilparkering som kan være farlig for trafikksikkerheten i byen.

- Ulikt insentiv - Det er ikke en problemstilling hos oss å justere tida på en parkering. For det første har vi har ingen plasser der det er tidsbegrensede parkeringsplasser hvor man ikke må trekke billett først. Det andre er at det er ikke noen insentiv eller systemer som skaper grunnlag for at våre betjenter skal ønske å ilegge flere gebyrer, mener Kristiansen.

Q-parks tidligere parkeringsvakt beskriver en venteregel som ligger på ti minutter, slik at betjenten skal vite at bilen faktisk har stått feilparkert i dette tidsrommet, men i Oslo kommune finnes det ingen slik regel.

- Den private parkeringsbransjen er pålagt regler om en ventetid på minimum tre minutter. Det finnes ingen slik venteregel for det offentliges parkeringskontroll. Ved offentlig kontroll kan vi ilegge avgift når tiden har gått ut. Normalt sett pleier man å vente og se om noen er på vei til bilen, forteller han.

- Hvorfor har dere denne funksjonen på terminalene til betjentene?

- Denne funksjonen er standard fra leverandøren. Alle terminalene er koblet opp mot en sentral server med en sentral klokke som justerer tiden på alle terminalene. I tilfeller der den sentrale serveren og klokken kan være nede vil det være et behov for at betjentene selv kan registrere tidspunkt på terminalene. Dette er en mulig situasjon som vi ennå ikke har opplevd med det systemet vi har i dag, sier Kristiansen.

Dokumentfalsk Bymiljøetaten er en etat i Oslo kommune og alle bevilgningene går over kommunebudsjettet. Ifølge Kristiansen har kommunen ikke opplevd manipulering av klokken på apparatene.

- Vi har ikke hatt noen tilfeller av utro tjenere når det gjelder til denne type triksing. Ileggelse av et parkeringsgebyr fra en offentlig etat er å regne som et enkeltvedtak og det vil bli ansett både som dokumentfalsk og bevisst manipulering av et offentlig vedtak å endre fakta i en sak på denne måten, sier Kristiansen.

Han mener at det er relativ enkelt å avdekke denne type manipulering, og at dette i så fall ville være  å regne som en avskjedssak.