- Oslo må bli «Fredsbyen»

President Bill Clintons statsbesøk har gitt Oslo millioner av kroner i gratisreklame. Nå mener reklamebransjen at Oslo må utnytte sitt potensiale som «The City of Peace». Nobelkomiteen og Oslo kommune er enige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg tror det er en fin tanke. Toppmøtet, Oslo-avtalen og den årlige utdelingen av Nobels fredspris er begivenheter vi bør bruke til å markedsføre byen, sier Oslo-ordfører Per Ditlev-Simonsen. Han er godt fornøyd med president Clintons vellykkede statsbesøk.

- Dette var en samlende begivenhet. Fra ulikt hold har jeg fått mange positive tilbakemeldinger, sier Ditlev-Simonsen.

Gratisreklame

Administrerende direktør Morten Polmar i reklamebyrået Leo Burnett tror Oslo har fått gratisreklame for flere titalls millioner kroner gjennom den voldsomme mediedekningen. Han tror det ligger et stort potensial i å markedsføre Oslo som fredsbyen.

- Vi er en liten hovedstad i en utpost i Europa. Fredsarbeidet har plassert oss på kartet, sier Polmar.

Hans Geelmuyden i Geelmuyden.Kiese var den som først lanserte ideen om «The City of Peace» i 1989. Den gangen var stemningen lunken. De siste dagers begivenheter og ideen om å etablere et fredsprissenter er faktorer Geelmuyden mener taler for at ideen burde få gjennomslag nå.

- Jeg personlig har veldig stor tro på dette. Vi har opparbeidet oss troverdighet som en fredsnasjon, sier Geelmuyden.

Fredsprissenter

En rekke politikere fra hele partispekteret har uttrykt sympati for et fredsprismuseum. I tillegg har åtte vinnere av Nobels fredspris uttrykt sin støtte til prosjektet. Foreløpig er dette på planleggingsstadiet.

Mangeårig leder for Den Norske Nobelkomité, professor Francis Sejersted, tror derfor at det kunne vært positivt for deres prosjekt med et sterkere fokus på Oslo som fredsby, gjerne gjennom en markedsføring som «Fredsbyen».

Positiv

- Jeg tror Nobelkomiteen vil være positive til et slikt slagord. Det vil gjøre oss enda mer synlige, og gi god reklame til hele nasjonen, sier Sejersted med forbehold om at komiteens beskyttede navn ikke trekkes inn i reklamesammenheng.

Oslos turistsjef, Tor Sannerud, er foreløpig litt lunken til ideen.

Han er mer opptatt av å dra ut den kortsiktige gevinsten av president Clintons besøk i Norge. Han reiser til New York i dag, og videre til San Francisco, for å markedsføre Oslo i lys av toppmøtet.

- I markedsføringen er det viktig å ikke bli ensidig. Akkurat nå er det veldig hensiktsmessig å bruke fredsarbeidet i reklamesammenheng. For framtida er det viktig å ha flere bein å stå på.

«Fredsbyen» eller «Den fredelige byen» er selvsagt slagord vi kan gjøre oss nytte av, men ikke alene, sier Sannerud.

<B>FREDSPROFITØRER:</B> President Clinton og hans følge kjører opp Karl Johans gate i Oslo.