«Oslo Open» åpnet

«Oslo Open» er godt i gang: Klokka 12.00 i dag flommer hvite silkeflak nedover fasaden på Museet for samtidskunst, og i fire timer vil billedkunstens arkitektoniske «steinkorsett» være omsluttet av bølgende myke gevanter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er performancegruppa Art Lab m/Ingunn Wright som setter i scene denne draperingen på Bankplassen. Der vil dessuten museumsdirektør Per Boym innta rollen som solid forankret gesimsskulptur på museets tak. Dette er en oppfordring om å kjenne sin besøkelsestid for å få et helt nytt innblikk i hovedstadens kunstliv. Minibusser står parat til å bringe publikum gratis ut.

Tre helger

250 kunstnere vil i tre langhelger (torsdag til søndag i perioden fram t.o.m. 1. oktober) åpne atelierene sine for innsyn. I tillegg blir det mindre utstillinger innenfor ukonvensjonelle rammer. Institusjoner som Stenersen-museet, Vigeland-museet og Henie-Onstad Kunstsenter åpner seg også mot unge og yngre utstillere. Da Dagbladet prøvekjørte bussruta med «Jeg elsker kunst»-button fra betjeningen i «KUNSTCATERING ANS», gikk ferden østover til atelierfellesskapene i Ebbels gt. 5 og Sverres gate 3. Foto, video og vennskap er fellesnevner for Anne-Grethe Thoresen, Anne Lise Stenseth, Hilde Maisey og Marthe Aas, som lar skjermkunsten gå og blir til stede for å veilede. Zambiskfødte Germain N'Goma kommer fra en kultur hvor kroppens gester er et velkjent språk, og det preger hans skulpturer. Atelierkollega Anne Beth Meldal bruker medisinsk utstyr og innvoller i installasjoner om kroppens sårbare landskap. På samme sted former Martine Linge sine skulpturer i tre med møysommelig båtbyggerteknikk.

Bispegatas bastion

«BORGEN» heter et annet stoppested, og det gamle NSB-bygget i Bispegata 12 framstår som en billedkunstens bastion. Kristin Kanter forklarer hvorfor hun veksler mellom å male mønstre som langsomt gir seg til kjenne, og selvportretter med en umiddelbar energi. Frescomaleriet har fått sin renessanse på veggene, men Ebba Bring og Astrid Nondal bruker video til å vise framgangsmåten. Minna Hannele Lappalinens malerier av idrettsmotiver er underveis, mens trioen Jeanette Christensen, Hege Nyborg og Line Wælgaard har en ferdig montert kammerutstilling av tegning og foto. Bussen stanser på Grønland Kulturstasjon i Tøyenbekken, hvor man bør få med seg den avdøde vietnamesiske maleren Bu Xuan Phais orientalske fauvisme. Dagens akademistudenter lever opp til den historiske betegnelsen «kunstens villdyr» på den gamle Seilduksfabrikken i Fossveien 24, hvor «Oslo Open» åpner seg mot framtida.

SILKEMYK ÅPNING: Performancegruppa Art Lab gjentar sin forestilling i dag på fasaden av Museet for samtidskunst.