FIKK TIDSNØD: Ordfører Marianne Borgen (SV) fylte ut denne regningen etter taxi-turen hjemmefra for å rekke frem til jobben. Ansatte som gjør det samme, risikerer sparken.
FIKK TIDSNØD: Ordfører Marianne Borgen (SV) fylte ut denne regningen etter taxi-turen hjemmefra for å rekke frem til jobben. Ansatte som gjør det samme, risikerer sparken.Vis mer

Carl I. Hagen krever omkamp om politikernes taxi-turer

Oslo-politikere får dekket taxi hjemmefra - ansatte straffes for det samme

Politikerne i Oslo har laget spesialregler for sin egen taxikjøring. Himmelropende forskjellsbehandling, mener Carl I. Hagen.

(Dagbladet): Det var en dag det var mye snø. For mye snø til at Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV) kunne bruke elbilen sin. I tillegg var det problemer med T-banen.

Ordføreren fikk et problem. På rådhuset skulle hun åpne ungdommens bystyremøte. Løsningen ble å ta taxi. Den fikk hun refundert av kommunen.

En annen dag var det Inga Marte Thorkildsen (SV) som fikk dårlig tid. Hun skulle rekke en fellestransport fra kontoret, og måtte rekke fram til jobben tidligere enn hun pleier.

Det ble vanskelig, fordi sønnen måtte leveres på skolen. I likhet med ordføreren tok også hun taxi, og fikk regningen refundert av kommunen.

Da Dagbladet i fjor omtalte både disse og et titalls andre taxiturer som hadde startet eller stoppet hjemme hos Oslo-byråder, reagerte Fremskrittsparti-nestor Carl I. Hagen med krav om gransking av Oslo-toppenes taxiregninger.

Han og Frp ble stående alene med kravet.

Tjenstlig påtale

En sak som nylig gikk for Oslo tingrett, om to vektere som brukte kommunens taxi ordning hjem fra en fuktig bytur, blåser nå nytt liv i saken. Vekterne ble sparket på dagen og brøt regelverket med god margin. Men under saken mot vekterne kom det også fram et annet eksempel på en ansatt, en enhetsleder, som har kjørt taxi på kommunens regning - og ble sanksjonert for det.

I likhet med Oslo-toppene, havnet enhetslederen i tidsklemma. For å komme seg tidsnok på jobb, tok han taxi og betalte med kommunens kort. Det skulle han ikke gjort.

Kommunen anså taxituren som en økonomisk mislighet. I de tilfeller der det foreligger tilstrekkelig dokumentasjon på økonomiske misligheter, skal vedkommende ifølge kommunens regelverk som hovedregel avskjediges. Mannen risikerte dermed å få sparken. Han slapp imidlertid unna med en korreks, i form av tjenstlig påtale, ifølge dommen fra Oslo tingrett.

Konfrontert med saken i retten, gjorde Oslo kommunes representant det klart at da enhetslederen tok taxi, «ble retningslinjene ikke fulgt».

- Himmelropende forskjell

Fremskrittspartiets Carl I. Hagen reagerer nå på det som kommer fram. Han har sendt spørsmål om saken til finansbyråd Robert Steen.

«Graverende feil og muligens det at kommunen uriktig var belastet for private taxiregninger fikk ingen konsekvenser eller reprimande for de relevante byråder. Her er det en himmelropende forskjellsbehandling av vanlige kommunalt ansatte og kommunetoppene», skriver Hagen i spørsmålet.

Han vil at kommunen skal ta en gjennomgang av sine sanksjoner overfor regelbrudd, slik at politikere og ansatte likebehandles.

Strengt for vektere

Hagen mener også at regelverket ble praktisert for strengt overfor vekterne. I Oslo tingrett fikk kommunen medhold i at de hadde rett til å si opp de to vekterne. Dommen fra Oslo tingrett er tidligere omtalt av Aftenposten og Rett24.

Ettersom vekterne - i motsetning til både Marianne Borgen og Inga Marte Thorkildsen - verken skulle til eller fra jobb, var reisen et klart brudd på kommunens reglement. Mange synes likevel de fikk en uforholdsmessig reaksjon.

Ankefristen i saken er nå gått ut og vekterne har bestemt seg for å ikke anke. De forteller at oppsigelsene har fått dramatiske konsekvenser for dem.

- I dette tilfellet, som dreier seg om et lite beløp og et engangstilfelle, kunne man gitt en reprimande, og klargjøre at de måtte regne med avskjed om det skjedde igjen. Slik ville jeg praktisert det, sier Hagen.

Risikerer leiligheten

Dagbladet har vært i kontakt med begge vekterne, som angrer bittert.

- Vi har innrømmet at vi har vært noen dumme, fulle idioter. Vi hadde tenkt til å gjøre opp for oss, men glemte det, sier den ene vekteren, som er 43 år gammel. Han har vært midlertidig ansatt i Oslo kommune siden 2011.

Taxituren han mistet jobben på, kostet 396 kroner.

- Vi gjorde en feil i fylla, som har kostet oss dyrt. Da taxituren ble oppdaget var vi helt klart forberedt på at det ville bli en streng reaksjon. Men at vi skulle miste jobben, var vi ikke forberedt på, sier mannen, og utdyper:

- Jeg greier ikke å se at det er forholdsmessighet mellom straffen og det lovbruddet vi gjorde.

Kjøreturen har fått store konsekvenser for 43-åringen.

- Jeg har ikke hatt lønn siden august, og har opparbeidet meg stor gjeld. Jeg skylder snaut 60.000 kroner, og leiligheten min er på vei over til namsmannen fordi jeg ikke greier å gjøre opp for meg, sier mannen.

Den andre vekteren, en 51 år gammel mann, hadde vært fast ansatt i Oslo kommune i 18 år, hvorav de siste 12 årene sammenhengende, før han dummet seg ut og kjørte taxi på kommunens regning. Han sier taxituren var «dustete gjort», men at reaksjonen var brutal. Hans taxitur kostet 713 kroner.

- Skammelig

- Jeg undrer meg over at en taxitur på noen hundre kroner skal føre til at arbeidstakere må gå fra gård og grunn, og i verste fall risikerer uførhet, sier Stig Berntsen, vekternes tillitsvalgte i Fagforbundet. Han fortsetter:

- Om dette er den arbeidsgiverpolitikken Oslo kommune under et rødgrønt byråd skal ha, så mener jeg det er skammelig.

- Formelt sett gjelder det strengere reaksjoner for ledere enn for underordnede. Men i praksis er det motsatt, mener Berntsen.

Spesialregler for toppene

Hva er forskjellen på Oslo-toppenes taxiturer hjemmefra for å rekke jobben, og enhetslederens tur for å rekke fram til sin jobb i kommunen?

Det har vi spurt byrådene Inga Marte Thorkildsen (SV) og Rina Mariann Hansen (Ap). De overlater til administrasjonen å svare.

- Byrådenes funksjon som toppolitikere innebærer arbeid og oppdrag på mange lokasjoner og høyt tidspress. Som en følge av dette har politikere tidvis behov for å benytte drosje som framkomstmiddel for tjenstlige formål, opplyser spesialrådgiver Odd Runar Evang ved Byrådslederens kontor.

- Det er av denne grunn utarbeidet særskilte retningslinjer som omhandler drosje for byråder og byrådssekretærer, sier Evang videre.

Mens kommunetoppenes taxiturer for å rekke jobben regnes som tjenestereiser, regnes enhetslederens taxitur som en privat reise.

- Reisene i saken som ble referert i dommen fra Oslo tingrett, var ikke tjenestereiser, bekrefter Evang.

- Kan bruke taxi

Ordfører Marianne Borgen ønsker ikke å kommentere enhetslederens sak. Hun påpeker imidlertid at utgiftene etter hennes tur ble godkjent i etterkant av bystyrets sekretariat.

- Retningslinjene åpner for at ansatte og politikere kan benytte taxi etter gitte kriterier. Dette betyr blant annet at taxi og kommunens kredittkort ikke kan benyttes til arbeidsdagens begynnelse uten at behovet blir særskilt vurdert. Jeg benyttet ikke kommunens kredittkort, sier Borgen.

Hun utdyper:

- Utlegget ble lagt fram i etterkant av reisen for Bystyrets sekretariat, som attesterte og godkjente dette etter retningslinjene. Det er ingen krav til forhåndsgodkjenning ved bruk av taxi når utlegg skal godkjennes i etterkant.

Saken er oppdatert og utdypet.