Oslo-propp 2

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Beregninger viser at innfartsveiene til Oslo vil få en trafikkøkning på 40 prosent i løpet av 15 år, dersom man ikke får til en betydelig bedring av kollektivtilbudet. Det trengs dobbeltspor på strekningene Oslo- Asker og Oslo- Ski hurtigst mulig. Og det er enighet om at dette skal være et spleiselag mellom Oslos befolkning og staten.
  • Men mens trafikkøkningen er i ferd med å kvele hovedstaden, krangler samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll med lokale myndigheter om hvem som skal åpne lommeboka først. Staten venter på at Oslo skal legge på kollektivsatsene og øke prisen i bompengeringen. Oslo venter på at staten vil skrive under en avtale som forplikter staten til å ta sin del av utgiftene til det som er kalt Oslo-pakke 2. To år etter at utvalget bak Oslo-pakke 2 la fram sin innstilling, står saken i stampe. Fjærvoll bør snarest gå i aktiv dialog med de lokale myndighetene og få løsnet proppen som hindrer framdrift.