Oslo-skolen vil bruke tre millioner til PR-drill

PR-firma medietrener Oslo-rektorene.

MEDIETRENT:- Det er dumt å late som du ikke vet, hvis mediene allerede vet det, sier rektor Øyvind Bibow Hansen etter å ha vært på medietreningskurs med Burson-Marsteller. Foto: Christian Roth Christensen
MEDIETRENT:- Det er dumt å late som du ikke vet, hvis mediene allerede vet det, sier rektor Øyvind Bibow Hansen etter å ha vært på medietreningskurs med Burson-Marsteller. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Oslo-skolene har denne uka blitt beskyldt for juks og verdiløs drilling for å hevde seg i nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk lesning.

Nå viser det seg at det ikke bare er elevene som drilles.

- Snakk tydelig Utdanningsetaten har inngått en rammeavtale om medietrening med PR-firmaet Burson-Marsteller, til en verdi av opp til 2-3 millioner kroner. Avtalen går over inntil fire år.

- Vi var samlet seks rektorer sammen med personer fra dette Burson Marsteller-firmaet som arrangerte det. Vi fikk mest praktisk trening i å stå foran et TV-kamera, forteller rektor Øyvind Bibow Hansen ved Rødtvet skole i Groruddalen.

Rådene de fikk var for eksempel å snakke saktere, levere et tydelig budskap, og ikke å framstå som famlende.

Alle tilbys kurs - Det handlet om å komprimere et budskap så det blir tilpasset de tilmålte minuttene og sekundene du har til rådighet på TV, forteller Øyvind Bibow Hansen. I tillegg var det en gjennomgang av hva som fungerer i ulike medietyper.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Trine Melgård i Utdanningsetaten har cirka 50 rektorer til nå gjennomført kurset, som går over to halve dager. Alle de 175 rektorene i Oslo får tilbudet, i tillegg til assisterende rektorer og ansatte i utdanningsadministrasjonen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer