- Oslo-Trondheim burde koste 300 kr

LONDON (Dagbladet): Det skal koste 300 kroner å fly fra Oslo til Trondheim, Stavanger eller Bergen. Lavprisselskapet Ryanair mener Braathens og SAS flyr altfor dyrt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ryanair flyr London- Glasgow for 300 kroner - men tjener penger.

Salgsdirektør Tim Jeans har sett på flyprisene i Norge. Han har kalkulert prisene Ryanair ville tatt om de satset norsk innenlands:

  • 50 minutters flytid skal koste 300 kroner (pluss avgifter).
  • 40 minutter skal koste 200 kroner (pluss avgifter).
  • Prisene er gjennomsnittspriser og kan være noe høyere når mange vil reise, lavere når det er lite trafikk.
  • Ingen restriksjoner gjelder. Reis fram og tilbake samme dag - eller bare én vei.

- Vi flyr fra London/Gatwick til Glasgow, og det tar 50 minutter. Vår gjennomsnittspris er 300 kroner, sier salgsdirektør Tim Jeans i Ryanair til Dagbladet.

Lavprisselskapet Easyjets har rute fra Genhve til Nice. Flytida er 45 minutter, og prisene starter på 180 kroner én vei. Det er ingen restriksjoner, og man kan gjerne reise fram og tilbake samme dag. Høyeste pris er 900 kroner.

Vanvittig

- Flyprisene i Norge er helt vanvittig høye, sier Tim Jeans.

- Det er rart nordmenn er villige til å betale. Tenk på næringslivet og det offentlige som reiser så mye. Det er ikke bare de norske flyavgiftene som er de høyeste - det er også flyprisene.

- Vil Ryanair satse på norsk innenlandstrafikk?

- Nei, det ligger ikke i vår strategi i dag. Vi flyr innenlands bare i England og har enorm suksess. Vi har begrenset antall fly, så vi må satse på de rutene vi har i dag. Men det er ikke tvil om at det norske flymarkedet må være lukrativt med de prisene kundene betaler.

Braathens tar ikke utspillet om Ryanairs lavpris som noen trussel. De mener norske flypriser ligger på det nivået Ryanair snakker om.

- Om Ryanair og andre lavprisflyselskaper mener de kan gjøre ting bedre og billigere, så bør de starte ruter, sier informasjonsdirektør Frode Geitvik i Braathens til Dagbladet.

- Uinteressant

- Vi husker hva som skjedde med Color Air da de startet. Det var ikke mye lønnsomt, og de forsøkte seg også med lavpris. Våre gjennomsnittspriser for én vei i Norge ligger på rundt 550 kroner, men da er avgifter på 300 kroner ikke inkludert. På mange ruter ligger vi på de prisene Ryanair snakker om. Å sammenlikne ruta fra London til Glasgow med Oslo til Trondheim er uinteressant. Konkurransen er svært forskjellig.

- Legger vi forutsetninger som Ryanair gjør med at alle fly skal være fulle, og at vi bare skal fly mellom de største byene, kunne også vi senke prisene. Men Braathens mener at vi ikke kan «stenge resten av landet» og fly billigere mellom de store flyplassene og stanse ruter til mindre steder.

FLYR BILLIGERE: Ryanair flyr mye billigere. De har de mest moderne Boeing-flyene, men kan selge flyseter til sjokkpriser.Foto: RUNE MYHRE