Oslo Venstre: Vil doble rushtidsavgiften

Venstres Oslo-topp Hallstein Bjercke inviterer MDG til å innføre en skyhøy rushtidsavgift. Alt innenfor avtalen partiet har inngått med Frp.

LIVE. Dagbladets valgbod starter med bompenger. Temaet som splitter folket - og regjeringen. Innvandrere fra ikke-vestlige land er kraftig overrepresentert i sosialhjelpsstatistikken. Sylvi Listhaug møter Ap til debatt. Vis mer
  • Følg med på valgboden klokka 11.00: Debatt om bompenger

Venstre foreslår å doble rushtidsavgiften i Oslo og inviterer MDG til samarbeid for å gjøre det vesentlig dyrere å kjøre bil i rushtrafikken - og sette den ned på natt og helg.

- Det meste er opp til byene selv i denne avtalen. Det som er viktig nå er hvordan vi bruker denne gavepakken. Venstre er helt tydelige på hva som er vårt svar: Det er dyrere bom og billigere kollektiv, sier Hallstein Bjercke til Dagbladet.

INVITERER:
Hallstein Bjercke (V) inviterer MDG til samarbeid for å gjøre det mye dyrere å kjøre bil. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
INVITERER: Hallstein Bjercke (V) inviterer MDG til samarbeid for å gjøre det mye dyrere å kjøre bil. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer

Til NRK tidligere i dag sa Bjercke at han ser for seg en rushtidsavgift på 40-50 kroner, som vil si en dobling av prisen på morgenen og ettermiddagen.

- Det høres ut som en fryktelig dårlig idé, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om forslaget, til statskanalen.

Frp's førstekandidat i Oslo, Aina Stenersen, legger til:

- Nå har Oslo Venstre tatt for mye Møllers tran. Dette bidrar til politikerforakt i Oslo. Her har regjeringen inkludert Venstre blitt enige om en bompakkeløsning rett før helgen, så på mandag kommer Venstre med dette håpløse forslaget. Vi sier blankt nei til dobbel rushtidsavgift. Og skal bruke enhver anledning i bystyre til å bekjempe dette! skriver Stenersen i en e-post til Dagbladet.

- Kraftig økning

Bjerckes poeng er at bompengeavtalen i regjeringen riktignok sier at bompengetrykket skal ned for at byene skal få tilgang til friske statlige penger til kollektivtrafikken, men nøyaktig hvordan de innretter bompengene er opp til de lokale myndighetene.

Hallstein Bjercke sitter i transportkomiteen i Oslo bystyre og er Venstres listetopp i høstens valg. Han gikk i starten av valgkampen ut i Aftenposten og inviterte MDG til et samarbeid etter valget, og nå mener han at de to miljøpartiene også kan samarbeide om å gi Oslo-borgerne et skikkelig bomsjokk i rushen.

- Det er ikke et par kroner fra eller til i bomtakst som avgjør om folk kjører bil eller ikke, det må være veldig mye større endringer i takstene enn det. Derfor er en kraftig økning i rushtidsavgiften, og kanskje også en utvidelse av rushtiden, det som vil fungere om vi skal lykkes med å redusere biltrafikken, sier Bjercke.

MDG-Lan: Nei takk

Lan Marie Berg gikk i går ut i Dagbladet og avviste regjeringens nye milliardsatsing på kollektiv i byene - fordi den også krever en nedgang i bompengene. Bjercke mener altså at man kan få til begge deler - slik at man får trafikken ned.

- Vi vil øke bompengene for å kutte i kollektivprisene. Bompengene bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og sikre penger til de store kollektivprosjektene som ikke er finansiert, sa Lan Marie Berg til Dagbladet.

Bjercke minner Lan Marie Berg på at Oslo ikke har lykkes med å redusere trafikken nok i inneværende periode og er enig i at det må kraftigere lut til.

- Byrådet skulle redusere biltrafikken i byen med 20 prosent mellom 2015 og 2020. Det har de overhodet ikke lykkes med. Det er tid for kraftigere skyts. Dette er en ypperlig anledning, sier Bjercke,.