Forhandlingene mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket er i innspurten, en måned på overtid.
- Det er planlagt et nytt møte søndag. Fortsatt er det detaljer som gjenstår, men vi er ganske nær en avtale nå, sier en kilde nær forhandlingene til NTB.
Lønnsomme Finansiering av ny sentrumstunnel med T-banen mellom Majorstuen og Bryn er blant elementene som ligger an til å komme på plass. Det samme gjelder finansiering av Fornebubanen.
Begge baneutbyggingene blir omtalt som samfunnsøkonomisk lønnsomme.
Ny sentrumstunnel er tidligere kostnadsberegnet til 16 milliarder kroner, mens prisen for Fornebubanen er anslått til 10 milliarder kroner.
Kompromiss Uenighet om omfanget på utbyggingen av E18 vest for Oslo og nivået på bompenger har vært de viktigste årsakene til at forhandlingene har gått på overtid.
Det rødgrønne flertallet i Oslo har vært opptatt av å nedskalere planene «slik de foreligger i dag». Akershus fylkeskommune har stått hardt på at utbyggingen må komme i gang, ikke minst med tanke på en løsning for Fornebu/Lysaker-området.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger