Out of order.no

NSB har en nygammel blues på gang, den heter «Out of order».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I køen av bagatellmessige problemer, hentet fra hverdagslivet, kommer det her et par til: rettet mot Norges Statsbaner (NSB). Igjen. Jeg våger påstanden at NSB ligger i Europas bunnsjikt når det gjelder punktlighet, service og rutetilbud. Og nei, dette er ikke tutet på fakta, men på erfaringer som igjen blir et populismevitenskapelig bakteppe.

Eksempel a): En måned på Interrail i fjor. Europa rundt på sovevogn, restaurantvogn, sittevogn, kupeer og det ble en prima sommerferie. Vi tøffet i Sverige, Danmark, Tyskland, Tsjekkia, Østerrike, Italia, Frankrike og Norge. Jeg har to vitner på at det jeg skiver er sant: nesten alle avgangene, uansett hvor vi var hen var i rute, unntatt en avgang. Det var den dagen ferien startet. Da var det fullstendig lørdagskaos på Oslo S. Konduktøren gråt og vi måtte vente i halvannen time på flere vogner fordi det var tre ganger så mange som skulle ut på reise denne dagen. Tilfeldig? Nei, det var første sommerferiedag og det var Roskilde-festival. Dette har jeg luftet tidligere også, men uten så mye som et pip i retur fra NSB. Ikke for at jeg skal ha penger igjen, men kanskje en forklaring eller en utskjelling. Velg selv, NSB.

Eksempel b): For cirka en måned siden. Lokaltog fra Oslo S til Eidsvoll en morgen for å reise på jobb. Toget forsinket i et kvarter. Over høyttaleren hørte jeg om innstilte avganger. Stakkars de som pendler hver eneste dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksempel c): Tog fra Oslo S til Lillehammer denne uka, ny jobbtur. Avgang 09.37. På lystavla i avgangshallen sto det at toget var innstilt mellom Hamar og Lillehammer, men ingenting om at det var satt opp buss.

En halvtime forsinket kjørte toget ut fra Oslo S (som er i ferd med å bli virkelig å bli nedslitt).

Men, NSB skal ha honnørbillett også, fordi forsinkelsen resulterte i at vi slapp buss fra Hamar til Lillehammer. Hvorfor? Arbeidet på skinnestrekningen var da ferdig. Hurra. Men, automatene med noe å bite i, de var ikke i orden. Og kaffekanna var tom på Komfort. Ja, man snobbet fordi man skulle jobbe.

Eksempel C II): Lillehammer mot Oslo S sammen dag. Toget i rute. Fint, men ingenting å spise (se bildet).

Observasjon a og b): Utenfor Oslo S: norsk integreringspolitikk fungerer i praksis. Nye og gamle landsmenn finner hverandre i tristesse, trekkspill, håpløshet og dop. Det handles tjuvegods og medikamenter. En kvinnelig vekter blir skjelt ut, hadde jeg vært 86 år eller 12 år ville jeg følt meg virkelig utrygg, men det blåser byrådet i fordi det er jo politiets ansvar å jage folk og junkiebikkjer fra sted til sted. Medmenneskelig nulltoleranse i ly av tøvet rundt nye Holmenkollen.

PS: Vi skriver noe forsinket 2008. Norge har togforbindelse helt fram til Bodø. Resten av landet får klare seg så godt de kan. Bare elendighet? Nei, på flytoget er det prima service, men de av oss som elsker å benytte oss av tog har det tungt.

Moralen er: vi kjøper biler og skiter i miljøet, men kjører tog i utlandet. På den måten blir vi miljøkvoteflyktninger som krysser våre spor.