Outsourcet kelneren

McDonalds har sentralisert kelnerjobben.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det er moderne å outsource, altså å leie inn folk utenfor bedriften til å gjøre oppgaver. Men McDonalds har nå gått litt lengre enn vi kunne forestilt oss. I et prøveprosjekt er kelneren sentralisert.

Når du besøker en drive in McDonalds i Missouri, snakker du inn i en boks for å bestille. Så kjører du videre for å hente maten. Tidligere snakket du da med noen som faktisk stod inne i gatekjøkkenet. Nå går samtalen til et kundesenter som ligger 1450 kilometer unna, i Colorado Springs. Operatøren ekspederer bestillingen og sender den via bredbånd til kjøkkenet som har maten klar når du svinger rundt hushjørnet.

Ideen høres merkelig ut. Men det kan være god forretning. Eieren har nemlig 12 gatekjøkken og alle samtalene går til samme sentral. Betjeningen blir faktisk raskere. Gjennomsnittlig bestillingstid er gått ned med 30 sekunder, betydelig i hurtigmatbransjen. Han kan nå ekspedere 260 biler i timen, 30 mer enn før. Dessuten ble antall feilbestillinger, altså folk som fikk feil mat, halvert.

Les mer i International Herald Tribune.

LURT? Du kjører opp til de sprakende høyttalerne. Men den som svarer, er ikke akkurat i nærheten.