- MYSTISK: Assisterende sjefsflyinstruktør Lars Kjellberg forklarer at flyinstruktøren og studenten var ute på instrumentkjøring ulykkesdagen. - Det er mye uforklarlig i denne saken. Flyet er nytt, instruktøren dyktig og smart. Det hele er ekstremt mystisk, sier Kjellberg.
- MYSTISK: Assisterende sjefsflyinstruktør Lars Kjellberg forklarer at flyinstruktøren og studenten var ute på instrumentkjøring ulykkesdagen. - Det er mye uforklarlig i denne saken. Flyet er nytt, instruktøren dyktig og smart. Det hele er ekstremt mystisk, sier Kjellberg.Vis mer

- Øvde på å fly i blinde

Den savnede studenten og instruktøren hadde en såkalt instrumentkjøring. Det betyr at de sannsynligvis fløy i blinde under ulykkesturen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DAYTONA BEACH (Dagbladet):- Det er mye uforklarlig i denne saken. Flyet er nytt, instruktøren dyktig og smart. Det hele er ekstremt mystisk, sier assisterende sjefsflyinstruktør Lars Kjellberg på kontoret sitt i andre etasje på Phoenix East Aviation. Han har jobbet på skolen i over fem år og kjenner begge de savnede godt.

Ute av kurs? Kjellberg viser oss en nettside med normale flyruter og geografi over Daytona Beach. Og så peker han på havet.
 
- Det var her vrakrester ble funnet. Det er et langt avvik fra siste registrerte punkt like innenfor land, og der flyet faktisk gikk ned. I havet. Hva som har skjedd mellom disse punktene er ennå uklart, men de fløy ut av kurs, det virker i alle fall slik fra denne nettsiden, men jeg vet ikke hvor mye man kan stole på den, sier Kjellberg og gnir seg selv i øynene.

Han har hatt en lang dag.

Alle elever og instruktører på skolen har hatt en lang dag. Få har sovet. Mange spørsmål har blitt stilt. Mange rykter har gått.

- Vi har hørt at flyet brant, vi har hørt at det spant ut av kontroll, at det skled ned...ja.

- Hva tror du har skjedd?

- Jeg har ikke lyst til å spekulere i det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men du har tenkt på det?

- Selvfølgelig, men jeg har heller prøvd å utelukke ting. Værscenarioer er jo ofte farlig for oss som flyr, men det var ikke dårlig vær. Jeg var ute og fløy samtidig som ulykkesflyet gikk ned. Været var ikke fint, men det var ikke problematisk heller. Det var faktisk optimalt, vi ønsker å ha «dårlig vær» for å trene. Men det var bare spredte lave skyer. Andre ting som er farlig er ising, men det er jo heller ikke aktuelt i denne varmen. Så jeg sitter og venter spent på hva Havarikommisjonen sier, at de gir oss et lite hint i alle fall.

Sjørøvertriks Man hører ofte at den tryggeste måten å bli transportert på er å fly. Mange ganger tryggere enn å kjøre bil. Det gjelder også småfly. Får man motorhavari blir flyet, i alle fall i tilstrekkelig høyde, til et seilfly.

IKKE FUNNET: Letemannskapene har vanskelige forhold utenfor New Smyrna Beach. Foto: John Luce.
IKKE FUNNET: Letemannskapene har vanskelige forhold utenfor New Smyrna Beach. Foto: John Luce. Vis mer

- Og rundt i dette området er det fem flyplasser å velge mellom, i høyden på 7000 fot kunne de ha seilet minst 10 miles (ca 16 kilometer). Faktisk, med dette flyet kan man nærmest slippe kontrollene også vil flyet rette seg automatisk opp av seg selv. Det er «sjørøvertrikset» i bøkene våre: «hvis ingenting funker, slipp alt», sier Kjellberg.

Fly i blinde Den erfarne instruktøren forklarer at den savnede studenten og instruktøren hadde en såkalt instrumentkjøring ulykkesdagen. De øvde på å «fly i blinde». Rettere sagt, når man er inne i skyer eller i tett tåke, og ikke har følelsen av hva som er himmel og hav - da skal man kunne fly etter dashbordet.

Om været er relativt klart vil studentene av og til trekke på seg en hette som skjuler alt utenom knappene og spakene de har foran seg .

- Jeg aner ikke om studenten hadde hette på seg når de krasjet, men på deler av turen hadde han nok på seg hette. Det var en slik tur de fløy. Men vi vil jo også at studentene skal få se ut når det er klarvær også, og nyte turen.
 
Kjellberg forteller at elevene på skolen fløy til sammen over 35.000 timer i fjor, og at dette er den første ulykken han kjenner til med direkte tilknytning til skolen. Han forteller også at de lærer instruktørene å virkelig hyle ut om noe skulle skjære seg.

- Vi lærer dem å slåss om spakene også. Det må til. For hvis eleven tror flyet skal styres på en måte, og instruktøren mener noe annet, må begge vite hvem som er sjef.

VRAKRESTER: Øyenvitner beskriver at flyet sank kort tid etter at det traff havoverflaten. Kort tid etter fløt vrakrester i land på New Smyrna Beach. Foto: News 13.
VRAKRESTER: Øyenvitner beskriver at flyet sank kort tid etter at det traff havoverflaten. Kort tid etter fløt vrakrester i land på New Smyrna Beach. Foto: News 13. Vis mer